Συνέντευξη

 Παύλου Χρηστίδη

 Εκπροσώπου Τύπου του Κινήματος Αλλαγής

στην εφημερίδα Ελευθερία της Λάρισας

και στον δημοσιογράφο Δημήτρη Κατσανάκη

 

1. Κύριε Χρηστίδη, άλλη μια πρόταση για την ονομασία των Σκοπίων φαίνεται να ναυαγεί μετά την άρνηση των πολιτικών αρχηγών να συναινέσουν στην προτεινόμενη «Μακεδονία του Ιλιντεν». Υπάρχουν τελικά επιλογές που να είναι αρχικά κοινά αποδεκτές και να καλύπτουν τις προϋποθέσεις, που διατυπώνονται από το ελληνικό πολιτικό σύστημα; Και εν τέλει υπό τις παρούσες συνθήκες πόσο ρεαλιστική είναι η προοπτική εξεύρεσης λύσης;

Δεν μας αφορά η συγκεκριμένη ονομασία, που αποτελεί επιτομή αλυτρωτισμού.

Οι κκ. Τσιπρας και Καμμένος Στρατηγικά και τακτικά κινούνται με λανθασμένο τρόπο στα εθνικά θέματα. Ναρκοθέτησαν την εθνική συνεννόηση, η οποία μαζί με τις ένοπλες δυνάμεις, είναι το μεγαλύτερο όπλο της πατριδας μας. Εμείς θέλουμε να λυθεί το Σκοπιανό με όρους εθνικά επωφελείς: πλήρη, ενιαία, οριστική και εγγυημένη λύση σε όλα τα ζητήματα που εγείρουν αλυτρωτισμό και παραχάραξη της ιστορίας, αλλαγές στο Σύνταγμα των γειτόνων μας και ονομασία erga omnes. Η Ελλάδα χρειάζεται μια βιώσιμη λύση που διασφαλίζει τα εθνικά μας συμφέροντα, την ειρηνική συμβίωση στα Βαλκάνια και την ευρύτερη γειτονιά μας. Όταν η Κυβερνηση φέρει συγκεκριμένη πρόταση στη Βουλή, όλοι θα τοποθετηθούν κι ο καθένας θα κριθεί.

 

2. Στο εσωτερικό της χώρας έχουμε ένα ακόμα κομμάτι στο πάζλ της υπόθεσης Novartis. Αποτέλεσμα της κοινοβουλευτικής διερεύνησης ή τακτικός ελιγμός η στάση των κυβερνητικών βουλευτών να καταψηφίσουν τη δίωξη κατά των πολιτικών προσώπων λόγω αναρμοδιότητας της Βουλής;

Το Κίνημα Αλλαγής ζητά να χυθεί άπλετο φως παντού. Από την άλλη, Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ χρησιμοποιεί τα ζητήματα διαφάνειας και δικαιοσύνης, μόνο για επικοινωνιακούς λόγους.

Η υπόθεση Novartis είναι μία κακοστημένη και κακοπαιγμένη παράσταση της σημερινής κυβερνητικής πλειοψηφίας. Αρνήθηκαν την  ουσιαστική έρευνα, αρνήθηκαν να καλέσουν μάρτυρες, δεν θέλανε την αποκάλυψη της αλήθειας. Άνοιξαν τον φάκελο της υπόθεσης Novartis μόνο και μόνο για να κάνουν προπαγάνδα μέσω του κίτρινου τύπου που ελέγχουν. Η Ειδική Επιτροπή που λειτούργησε σύμφωνα με τους σχεδιασμούς τους, αρνήθηκε κάθε ουσιαστική διερεύνηση της υπόθεσης. Αφού πρώτα επιχείρησαν να διασύρουν συγκεκριμένα πολιτικά πρόσωπα που στοχοποίησαν, αφού καταπάτησαν και αυτό ακόμη το τεκμήριο αθωότητας, έστειλαν  ξανά την υπόθεση πίσω στη Δικαιοσύνη. Εμείς ζητήσαμε εξ αρχής την σε βάθος διερεύνηση του σκανδάλου. Μόνον εμείς ζητήσαμε να ανοίξει συνολικά ο φάκελος του φαρμάκου για να μιλήσουμε -επιτέλους- με ονόματα, στοιχεία και πραγματικά γεγονότα. Για να δούμε: πώς καθορίζονταν οι τιμές μέχρι το 2009; Ποιος και με ποια κριτήρια ρύθμιζε τις εισαγωγές των νέων φαρμάκων; Πώς γινόταν η συνταγογράφηση πριν το 2009; Πως έφτασε η φαρμακευτική δαπάνη στα 5,1 δις επί ΝΔ; Επίσης για να δούμε τι άλλαξε μετά; Πώς έπεσε η δαπάνη στα 2,8 δις; Πώς έσπασε το πάρτι των φαρμακοβιομηχανιών; Να δούμε ποιος έφερε την ηλεκτρονική συνταγογράφηση, τον ΕΟΠΥΥ, τους ελέγχους, και το Παρατηρητήριο Τιμών. Ποιος έφερε τον εξορθολογισμό του συστήματος τιμολόγησης, με μειώσεις στις τιμές, τότε που ο ΣΥΡΙΖΑ έκλεινε το μάτι στις φαρμακευτικές εταιρείες. Να δούμε τι γίνεται στα χρόνια διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ; Ποιοι είναι αυτοί που ωφελήθηκαν από την καθυστέρηση έκδοσης δελτίου τιμών το 2015 για ένα ολόκληρο χρόνο; Πόσα εκατομμύρια ευρώ κόστισε στο ελληνικό Δημόσιο αυτή η «απροσεξία»; Γιατί, πως και ποιοι αρνήθηκαν να τιμολογήσουν εγκαίρως τα φάρμακα δίνοντας bonus σε συγκεκριμένα συμφέροντα;

Το Κίνημα Αλλαγής θα επιμείνει να αναζητά την αλήθεια και να θέτει αμείλικτα για την Κυβέρνηση ερωτήματα.

 

3. Η τελευταία νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης για την τοπική αυτοδιοίκηση συζητείται στις τοπικές κοινωνίες.
Οι προβλέψεις του Κλεισθένη αντιμετωπίζουν τα κενά, λύνουν τα όποια (διαπιστωμένα) προβλήματα ανέκυψαν από  την εφαρμογή του Καλλικράτη;

Για όποιον έχει τύχη να ασχοληθεί με την Αυτοδιοίκηση, γνωρίζει ότι μια νέα τομή αφορά πολλές παραμέτρους. Απαιτείται μια γενναία μεταρρυθμιστική προσπάθεια Αποκέντρωσης, μεταφοράς πόρων και αρμοδιοτήτων αλλά και συνολικής μεταφοράς δομών της κεντρικής εξουσίας. Η αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας και της διαφοράς, καθώς και η συνολική αναβάθμιση της ποιότητας ζωής του πολίτη μπορεί και πρέπει μα είναι στα χέρια της αυτοδιοίκησης. Ο πολίτης πρέπει να νιώθει ότι συμμετέχει και ελέγχει, ο δημοτικός και περιφερειακός σύμβουλος να έχει υποχρέωση στη λογοδοσία. Τίποτα νέο, τίποτα ουσιαστικό δεν περιλαμβάνεται στα κυρία άρθρα του Κλεισθένη και επομένως εύλογα όλοι δυσπιστούν. Είναι άραγε καινοτομία και πρόοδος να υπακούν οι αποφάσεις των ΟΤΑ στις εγκυκλίους; Αναρωτιέται κάποιος, ακόμη , για τη σκοπιμότητα επανασύστασης των Κοινοτήτων και μάλιστα σε αποσύνδεση από τις Δημοτικές Παρατάξεις. Εμείς ζητούμε από την κυβέρνηση να ξεκινήσει τη διαβούλευση από την αρχή και να εκμεταλλευτεί τις επεξεργασμένες προτάσεις όλων των φορέων. Να δώσει την δυνατότητα στο Αν θέλει  να προχωρήσει σε μια πραγματική μεταρρύθμιση ας προχωρήσει αξιοποιώντας τη συμβολή όλων, Τοπικής Αυτοδιοίκησης και κομμάτων.

Οι Δήμοι και οι Περιφέρειες δεν πρέπει να γίνουν πεδίο μικροκομματικών παιχνιδιών.

 

4. Και με την απλή αναλογική δεν φαίνεται να συμφωνείτε. Παρότι το αίτημα της απλής αναλογικής ήταν διαχρονικό από την εποχή της ίδρυσης του ΠΑΣΟΚ. Στο δίλημμα ενισχυμένη αναλογική ή απλή με συνεχή αναζήτηση συναινετικών πολιτικών για την διασφάλιση της κυβερνησιμότητας πως απαντάτε;

Εμείς λέμε να σταματήσουν επιτέλους να χρησιμοποιούν τον Εκλογικό Νόμο για μικροκομματικά παιγνίδια. Έχουν καταθέσει το 2016, τόσο η Δημοκρατική Συμπαράταξη, όσο και το Ποτάμι, ολοκληρωμένες προτάσεις για τον Εκλογικό Νόμο. Αν είχαν δείξει αξιοπιστία και σοβαρότητα θα είχαν αποδεχτεί τις προτάσεις της Φώφης Γεννηματά και σήμερα θα συζητούσαμε σε νέα δεδομένα: δικαιότερο και αναλογικότερο εκλογικό Σύστημα, την κατάτμηση των μεγάλων εκλογικών περιφερειών, την διατήρηση του ορίου εισόδου ενός κόμματος στη Βουλή στο 3%, την δυνατότητα ψήφου για τους Έλληνες εκλογείς εξωτερικού και μέτρα διαφάνειας για την χρηματοδότηση των Κομμάτων.  Η πρότασή αυτή οδηγεί σε ένα ολοκληρωμένο και λειτουργικό εκλογικό σύστημα, που εξασφαλίζει καλύτερη αναλογικότητα χωρίς να οδηγεί σε ακυβερνησία,  μακριά από τους τακτικισμούς ψήφισης μεμονωμένων  διατάξεων σε «δόσεις», όπως  επιχειρεί να κάνει σήμερα η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ. Αυτές οι προτάσεις δεν συνάντησαν τότε την αποδοχή ούτε του ΣΥΡΙΖΑ ούτε της ΝΔ. Τους καλωσορίζουμε στα σημεία της πρότασής μας για την κατάτμηση των μεγάλων περιφερειών, όπως προτείνει τώρα ο ΣΥΡΙΖΑ και της ψήφου των Ελλήνων του εξωτερικού που υιοθετεί η ΝΔ. Λέμε ναι στην ολοκληρωμένη αλλαγή του Εκλογικού Νόμου, αλλά όχι πυροτεχνήματα. Οι δικές μας Προτάσεις μας δεν είναι αποσπασματικές και δεν μπορεί να χρησιμοποιούνται για τις επικοινωνιακές ανάγκες και τα σχέδια κανενός.

 

5. Στον τομέα της οικονομίας έχουμε σε εξέλιξη την αξιολόγηση και τον Αύγουστο την ολοκλήρωση του προγράμματος και την έξοδο της χώρας από τα μνημόνια. Συμμερίζεστε τις κυβερνητικές απόψεις περί καθαρής εξόδου ή τελικώς μια αυστηρή επιτήρηση, μια πιστοληπτική στήριξη είναι αναπόφευκτη;  

Τα περί καθαρής εξόδου είναι το νέο ¨πρόγραμμα Θεσσαλονίκης¨ του κ. Τσίπρα. Η κυβέρνηση έχει υπογράψει σκληρές δεσμεύσεις για τη χώρα για δεκαετίες ενώ επίκειται από 1/1/2019 η οριστική σφαγή των συντάξεων, για να ακολουθήσει η δραματική μείωση του αφορολόγητου. Τώρα διαπραγματεύονται με τους εταίρους, εν κρυπτώ και χωρίς να έχουν το δικαίωμα για το μέλλον της χώρας μετά τον Αύγουστο και κανείς δεν γνωρίζει το τι θα επακολουθήσει και τι άλλο κακό θα μας βρει.

Η πολιτική ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ μέχρι σήμερα έχει κριθεί αμετάκλητα και είναι τραγική. Σε συνδυασμό με τον φοροασφαλιστικό νόμο Κατρούγκαλου έχει πάρει χαρακτηριστικά φορολογικής βαρβαρότητας. Αυτό καταγράφουν οι πρόσφατες εκθέσεις του ΟΟΣΑ και της EUROSTAT, με τις θλιβερές πρωτιές της χώρας το 2017 στην υπερφορολόγηση. Αυτό είναι που βιώνουν όλοι όσοι ζουν στην Ελλάδα εκτός από την κυβέρνηση όπου ζουν στον κόσμο τους.

Η Κυβέρνηση μέσα σε 3 χρόνια: Βρήκε τρόπους να κατάσχει μισθούς, συντάξεις και λογαριασμούς των 1000 ευρώ, αλλά στο κυνήγι του λαθρεμπορίου καυσίμου, ποτών και τσιγάρων δεν έκανε τίποτα. Αύξησε όλους ανεξαίρετα τους συντελεστές άμεσης και έμμεσης φορολογίας, αλλά τα δημόσια έσοδα μειώθηκαν. Επιβάρυνε δυσανάλογα τους πιο αδύναμους αφού η σχέση έμμεσων/άμεσων φορών από το 1.15 που ήταν έφτασε στο 1,33 όσο και τις ένδοξες μέρες της περιόδου 2004-09, που τόσο αγαπάει ο κ. Τσίπρας. Παρά τις ρυθμίσεις επί ρυθμίσεων και την καταιγίδα των κατασχέσεων τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο έφθασαν στα 102 δισ ευρώ εκ των οποίων τα 43,5 δισ δημιουργήθηκαν επί των ημερών τους. Η ρεαλιστική εκτίμηση είναι στο τέλος του 2018 τα ληξιπρόθεσμα θα έχουν διπλασιαστεί σε σχέση με το 2014.

Αυτή είναι η  πολιτική Τσίπρα: σκληρή, άδικη, αναποτελεσματική, αντιαναπτυξιακή, και αδιέξοδη. Μέσα αυτή την πραγματικότητα ο κ. Τσίπρας ονειρεύεται και προπαγανδίζει την νέα «αυταπάτη» της καθαρής εξόδου από το πρόγραμμα. Καμία καθαρή έξοδος δεν υπάρχει με την κοινωνία γονατισμένη. Αυτό που πρέπει να υπάρξει είναι η γρήγορη έξοδος των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ απο την κυβέρνηση, με την άμεση διεξαγωγή εκλογών.

 

6. Τις επόμενες μέρες η κυβέρνηση θα παρουσιάσει την Αναπτυξιακή Στρατηγική της χώρας, ένα οδικό χάρτη πάνω στον οποίο θα βασιστεί η προσπάθεια για την παραγωγική ανασυγκρότηση και την ανάταξη της οικονομίας στη μεταμνημονιακή πορεία της χώρας. Το επικαιροποιημένο “Σχέδιο Ελλάδα” μπορεί να αποτελέσει την απάντηση του Κινήματος Αλλαγής;

Υπάρχει μια σημαντική διαφορά ανάμεσα στο Σχέδιο Ελλάδα του Κινήματος Αλλαγής και το ολιστικό πρόγραμμα Τσίπρα-Καμμενου-Τσακαλώτου. Το σχέδιο μας είναι γνωστό, ποσοτικοποιημένο, σαφές και μπορεί ο καθένας να το βρει στο διαδίκτυο.

Το λεγόμενο «ολιστικό» πρόγραμμα του κ. Τσακαλώτου είναι απολύτως κρυφό, χαρακτηρίστηκε ως «έκθεση ιδεών» και σήμερα δεν τον γνωρίζει κανένα από τα στελέχη των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ. Έπρεπε η Φώφη Γεννηματά να προκαλέσει την προ ημερήσιας διατάξεως συζήτηση και ελπίζουμε να μάθουμε κάποια λεπτομέρεια αύριο. Η κυβέρνηση είναι ανίκανη να σχεδιάσει και να υλοποιήσει ένα συνολικό αναπτυξιακό σχέδιο. Η Ελλάδα σέρνεται σε χαμηλούς ρυθμούς ανάπτυξης που καταδικάζουν τη χώρα σε φτώχεια και υψηλή ανεργία για τα επόμενα χρόνια.  Έχουν δυστυχώς υπονομεύσει το μέλλον της νέας γενιάς, η οποία συνεχίζει να φεύγει για το εξωτερικό.  Το δικό μας σχέδιο θα αντιμετωπίσει τις κοινωνικές και οικονομικές ανισότητες, το δικό τους κόβει συντάξεις και αυξάνει τη φορολογία. Πιστεύουμε πως αυτό το παραγωγικό και αναπτυξιακό πλαίσιο, μπορεί να αποτελέσει τη βάση μιας συζήτησης για έναν μετεκλογικό πολιτικό σχεδιασμό μιας κυβέρνησης Εθνικής συνεννόησης, που θα καταφέρει επιτέλους να αντιστρέψει την πορεία της χώρας και να μας βγάλει από την πολύχρονη οικονομική και κοινωνική κρίση.

 

7. Όσο αφορά στη θέση του Κινήματος Αλλαγής στο πολιτικό σκηνικό: Παρά τον αρχικό ενθουσιασμό φαίνεται να βρίσκεται σταθερά στην τρίτη θέση αλλά να έχει κολλήσει σε μονοψήφιο ποσοστό. Το πρώτο μέλημα της κ. Γεννηματά θα πρέπει να είναι η συγκρότηση της πολιτικής φυσιογνωμίας του Κινήματος Αλλαγής. Χωρίς ξεκάθαρη πολιτική φυσιογνωμία το Κίνημα μπορεί να έχει μέλλον; Ποιες είναι οι επόμενες κινήσεις της προέδρου στην κατεύθυνση αυτή;

Κύριε Κατσανάκη, ο ΣΥΡΙΖΑ δυο μήνες πριν τις εθνικές εκλογές του 2012 ήταν πέμπτο κόμμα στις δημοσκοπήσεις. Το πολιτικό σκηνικό είναι πιο ρευστό από τότε και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά δείχνουν την πλήρη απαξίωση του ΣΥΡΙΖΑ. Ο κόσμος περιμένει νέες προτάσεις και λύσεις. Η δημιουργία της μεγάλης προοδευτικής παράταξης είναι θέμα διαρκούς αγώνα. Εδώ και τρία χρόνια συστηματικά, με σχέδιο και αποφασιστικότητα εξελίσσουμε την πολιτική μας πρόταση και την οργανωτική μας δομή. Η συμμετοχή των 212.000 συνιδρυτών μας είχε πολιτικό πρόσημο και κοινωνικό αποτύπωμα. Η φυσιογνωμία μας έχει καταγραφεί στο πρόσφατο Ιδρυτικό μας Συνέδριο. Προχωράμε με εξωστρεφείς πρωτοβουλίες στα πλαίσια αυτών των αποφάσεων, και ως τα τέλη Ιουνίου η πρόταση μας θα έχει πάει σε κάθε γωνιά της Ελλάδας, με νομαρχιακές και δημοτικές συνελεύσεις, επαφές με κοινωνικούς και παραγωγικούς φορείς. Θ αλλάξουμε τα δεδομένα με προτάσεις που έρχονται από αυτούς που αγωνιούν και αγωνίζονται για το αύριο. Από τους πολίτες, με τους πολίτες, για τους πολίτες.

Στις επόμενες εκλογές, θα είμαστε η θετική έκπληξη.

 

8. Τι έχετε να πείτε για τη δολοφονική επίθεση εναντίον του δημάρχου Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη; 

Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια η βία και ο διχασμός έχουν γίνει κομμάτι της δημόσιας ρητορικής, της πολιτικής αντιπαράθεσης. Θέλω να είμαι σαφής. Απέναντι σε περιστατικά όπως η επίθεση στον Γιάννη Μπουτάρη, “δεν χωρούν ναι μεν αλλά”. Είμαστε όλοι απέναντι στους τραμπούκους. Η γενιά μας μπορεί να μην έζησε τρίκυκλα και γκοτζαμανηδες, δεν θα αφήσει όμως την Ελλάδα στα χέρια των τραμπούκων που οδήγησαν ιστορικά στις μεγαλύτερες εθνικές τραγωδίες.