ΟΜΙΛΙΑ ΓΙΑΝΝΗ ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΥ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ, ΣΤΟ Σ/Ν ΤΟΥ ΥΠ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ «ΚΥΡΩΣΗ ΤΟΥ ΚΡΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2018»

 

Το αυτοδιαψευδόμενο αφήγημα της εξόδου από τα μνημόνια.

 Η σκληρή πραγματικότητα της διαρκούς λιτότητας με φόρους και περικοπές

 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

δύο είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του Προϋπολογισμού του 2018.

Το πρώτο είναι, το αυτοδιαψευδόμενο αφήγημα της εξόδου από τα μνημόνια.

Το δεύτερο είναι, η σκληρή πραγματικότητα της διαρκούς λιτότητας με φόρους και περικοπές.

Το πρώτο, συνδέεται με το γεγονός ότι το 2018 είναι η αφετηρία των δεσμεύσεων για τα υπερβολικά πλεονάσματα του 3,5%, που οδηγεί στην «λαιμητόμο» της περικοπής της Προσωπικής Διαφοράς του νόμου Κατρούγκαλου το 2019, για να επιτευχθεί το 2019 το 3,5%.

Το δεύτερο αφορά, τα 18 δισ. € πλεονάσματα,2015 έως 2018,  που είναι παραπάνω από τους στόχους περίπου 7,5 δισ. € και που για να επιτευχθούν επιβλήθηκαν μέτρα και περικοπές, σωρευτικά για να είμαι πιο ακριβής, του τρίτου μνημονίου 12,5 δισ. € και του λεγόμενου τέταρτου 4,9 δισ. €.

Υπάρχουν δύο θέματα στα οποία θέλω να σταθώ.

Το πρώτο είναι ότι προχθές το βράδυ μιλώντας στην Επιτροπή του Απολογισμού, την ώρα που ο κ. Χουλιαράκης κατέθεσε τον Προϋπολογισμό, προέβλεψα ότι αυτός ο προϋπολογισμός θα είναι ο τελευταίος της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Θα είναι ο τρίτος και τελευταίος. Αντέδρασαν, λογικό είναι, οι συνάδελφοί της πλειοψηφίας και είπα θα τους εξηγήσω σήμερα.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, έχετε λογαριάσει καλά, τι πιστοποιητικό εξόδου θα πάρετε τον Αύγουστο του ‘18, όπως σχεδιάζει η κυβέρνηση με βάση το αφήγημα που περιγράφετε; Θα πάρετε ένα πιστοποιητικό εξόδου που θα λέει ότι τηρήσατε όσα προβλέπει το Μεσοπρόθεσμο, η ελληνική οικονομία θα είναι σε επιτήρηση και προφανώς, η δέσμευση θα είναι να επιτυγχάνετε τα 3,5% πλεονάσματα το ‘19, το ‘20, το ‘21 και το ‘22.

Δεν θα έχετε πάρει τη ρύθμιση του χρέους, καθώς όπως δείχνουν τα πράγματα αυτή η κουβέντα πάει πολύ πίσω, αφού αποδεχτήκατε στην περήφανη διαπραγμάτευση η συζήτηση των μεσοπρόθεσμων να πάει μετά τη λήξη του προγράμματος.

Είμαι βέβαιος, λοιπόν ότι θα επιλέξετε να δραπετεύσετε, διότι δεν θα πάρετε στην πλάτη σας τη λαιμητόμο του Κατρούγκαλου, με το μείον 18% στις συντάξεις, που αφορά πάνω από 2 εκατ. συνταξιούχους. Γι αυτό έχετε αρχίσει από τώρα να κάνετε αντιπολίτευση στην Νέα Δημοκρατία. Αυτή ήταν η τοποθέτηση του Εισηγητή σας. Θα αναφερθώ σ’ αυτή στο τέλος.

Το δεύτερο  θέμα που θέλω να αναφερθώ είναι η ανάλυση που μας κάνει ο κ. Χουλιαράκης, την έχω ακούσει δύο φορές, για το πώς εμείς το 2015 θα παίρναμε μέτρα πέρα του emailΧαρδούβελη. Αμφισβητούσε , λοιπόν, ο κ. Χουλιαράκης τα  900 εκατ. του emailΧαρδούβελη και έλεγε, με τη δέσμευση που είχατε για πρωτογενές και με δεδομένη την ανάπτυξη, που ήταν χαμηλή, έκανε υπολογισμό τι θα απέφερε σε έσοδα, έκανε μία αναγωγή και έλεγε ότι αντικειμενικά θα παίρνατε παραπάνω μέτρα.

Απαντώ, λοιπόν, στο κ. Χουλιαράκη που το έχει πει δύο φορές, με το γνωστό,  «ότι πεις θα μετρήσει εις βάρος σου».

Ακριβώς το ίδιο κάνει ο κ. Χουλιαράκης. Μας λέει πως με χαμηλή ανάπτυξη δεν μπορούσαν να βγουν τα πρωτογενή πλεονάσματα το 2015 και ο ίδιος ως αρμόδιος Υπουργός επέτυχε με κάτω από το 0% ανάπτυξη, – 0,2% ήταν το 2016, 6,560 δισ. ή 3,8% του ΑΕΠ. Το 2017, το έτος που τρέχει, με 1,6% ανάπτυξη, μπορεί να πάει και παρακάτω, γιατί ξεκινήσατε από το 2,7%,  πλεόνασμα 2,4% του ΑΕΠ, δηλαδή  4,360 δισ. και στον Προϋπολογισμό που συζητάμε με 2,5% ανάπτυξη, αβέβαιη και αισιόδοξη, θα τα πούμε αυτά, 3,8% του ΑΕΠ, δηλαδή 7 δισ. πλεόνασμα.

Φαντάζομαι τώρα που ασκείτε εξουσία και πάτε και στις εκκλησίες θα έχετε πάει στις αρτοκλασίες που διαβάζουν τη σχετική Ευαγγελική ρήση, πως ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός πολλαπλασίασε τον άρτο και τάισε πεντάκις χιλίους στρατιώτες. Ούτε με αυτό το θαύμα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν μπορείς να πιάσεις με αυτούς τους ρυθμούς ανάπτυξης αυτά τα πρωτογενή πλεονάσματα.

Ποιο είναι λοιπόν το θαύμα; Το θαύμα είναι τα μέτρα, οι φόροι και οι περικοπές, τα οποία αθροιστικά είναι καταγραμμένα σε όλες τις εισηγητικές εκθέσεις των προηγούμενων προϋπολογισμών, σας τα έχω παρουσιάσει πάρα πολλές φορές, τα 12,5 δισ. του τρίτου μνημονίου και τα 4 δισ. του τέταρτου μνημονίου, τα οποία εφαρμόζονται και αποδίδουν με φόρους και οι περικοπές των δαπανών που αφορούν το κράτος πρόνοιας και τους πλέον αδύναμους και φτωχούς.

Με βάση αυτά έχουμε τις επιτυχίες για τις οποίες εσείς πανηγυρίζετε και για τις οποίες λέτε «επέστρεψε η χώρα στην κανονικότητα». Όταν σας λέμε για τα μέτρα που πήρατε, ξέρετε τι μας απαντάτε; Μην μιλάτε εσείς που κάνατε δημοσιονομική προσαρμογή 60 δισεκατομμυρίων.

Λογαριάζετε, δηλαδή, τα μέτρα που πάρθηκαν όταν η χώρα είχε έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης 35 δισ. το 2009 και παρήγαγε ελλείμματα μέχρι να ισορροπήσει και έπρεπε να έρθει στα ίσια και όταν ήρθε στα ίσια, δηλαδή μηδενίστηκαν τα ελλείμματα, εσείς βάλατε από πάνω και καινούργιους φόρους.

Και ποιο είναι το αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής; Είναι να βυθιστεί η ανάπτυξη. Διότι, αν πιστεύουμε τους διεθνείς Οργανισμούς – εσείς λέτε ότι τους πιστεύετε, τους πιστεύουμε και εμείς-  το 2015, θα είχαμε μια ανάπτυξη της τάξης του 2,9%, θα είχαμε μια παραπάνω ανάπτυξη το 2016, το 2017, το 2018 και ούτω καθεξής. Εμείς κάναμε τον υπολογισμό και λέμε ότι, λόγω της δικιάς σας πολιτικής, των τυχοδιωκτισμών του πρώτου εξαμήνου του 2015 και της φορο-κεντρικής πολιτικής, η απώλεια του προσδοκώμενου Α.Ε.Π., αυτά τα τρία χρόνια, είναι 19 δισ. ευρώ. Λοιπόν, αυτή η απώλεια του προσδοκώμενου Α.Ε.Π. είναι περίπου ίση με τα υπερβολικά πρωτογενή πλεονάσματα την ίδια περίοδο.

Αυτή είναι, λοιπόν, κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι, γενικά, η πολιτική που ακολουθήσατε και αυτή η πολιτική εκφράζεται και στον καινούργιο Προϋπολογισμό του 2018. Μόνο που, πρέπει να πούμε -και πιστεύω να το παρατήρησε και το Οικονομικό Επιτελείο-, ότι υπάρχει και αποτυπώνεται η φορολογική κόπωση, λόγω της υπέρ-φορολόγησης.

Η φορολογική κόπωση αποτυπώνεται με μείωση των εσόδων. Το πρωτογενές του 2017, που στηρίζεται, κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι; Στηρίζεται στην υπεραπόδοση των ταξινομημένων φορέων, που υπολογίζονται στη Γενική Κυβέρνηση. Και «ω! του θαύματος», το έλλειμμα του Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης έγινε πλεόνασμα, κοντά 1 δισ. ευρώ.

Η κυρία Αχτσιόγλου, προχθές, που συζητούσαμε για το μέρισμα, μας έλεγε ότι αυτό οφείλεται σε κάτι «εκκαθαρίσεις», ότι είχαν πακέτα εκκρεμών συντάξεων και τις εκκαθάρισαν. Δεν μας λέει η κυρία Αχτσιόγλου ότι οφείλεται στις μειωμένες συντάξεις του νόμου Κατρούγκαλου – όσες βγήκαν μέσα στο 2017, διότι υπάρχουν πολλές χιλιάδες, που δεν έχουν εκδοθεί -, ούτε μας λέει ότι οφείλεται στις περικοπές.

Επίσης, αξίζει να δούμε ότι πάρα πολλές από τις ταξινομημένες ΔΕΚΟ εμφανίζουν υπερβολικά πρωτογενή πλεονάσματα και θα άξιζε το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, μέσα στους πίνακες και τις συγκρίσεις που κάνει, να μας κάνει και μια αξιολόγηση των πρωτογενών πλεονασμάτων του Τακτικού Προϋπολογισμού, όπως συντίθενται όλα τα προηγούμενα χρόνια, πώς μεταβάλλονται και πώς επηρεάζονται ποσοστιαία από τα πρωτογενή των Φορέων, οι οποίοι εντάσσονται στη Γενική Κυβέρνηση.

Διότι, πώς αποδεικνύεται η φορολογική κόπωση; Αποδεικνύεται από το γεγονός ότι μειώνεται το πρωτογενές πλεόνασμα του Τακτικού Προϋπολογισμού και για να πιάσουμε το στόχο, που σας είπα, προσθέτουμε τα πρωτογενή των Φορέων της Γενικής Κυβέρνησης.

Χρηστή διοίκηση και διαχείριση; Μακάρι. Σας θυμίζω, ότι όταν φέραμε τις διατάξεις για την περικοπή και τον περιορισμό της φαρμακευτικής δαπάνης, η οποία ήταν περίπου 4 δις ευρώ, το 2010, ξεσηκώθηκε όλη η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ. Το τι έγινε, εδώ, δεν περιγράφεται. Μερικοί από εσάς δεν ήσασταν. Εμείς ξεκινήσαμε μια πολιτική εξυγίανσης, αλλά εσείς την έχετε μετατρέψει σε πολιτική «ξεζουμίσματος».

Ερχόμαστε, τώρα, λοιπόν, στις προβλέψεις του 2018. Το Δημοσιονομικό Συμβούλιο λέει ότι αυτές οι προβλέψεις είναι πολύ αισιόδοξες. Την ίδια εκτίμηση κάνει και το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής. Λέει ότι η επίτευξη στόχων με λιτότητα και αδικία είναι πολύ αρνητικό μείγμα.

Και επειδή, μπορεί εσείς, κάθε φορά, να είστε έτοιμοι να κατακεραυνώσετε όσους αμφισβητούν τους στόχους σας, δεν έχετε παρά να δείτε την Εισηγητική Έκθεση του Προϋπολογισμού, του δικού σας του 2016 και του 2017, σε σχέση με τους στόχους που είχατε προσδιορίσει, π.χ. για την ανάπτυξη.

Η ανάπτυξη για το 2017, για το χρόνο που συζητάμε, έχει πέσει έξω πάνω από 1,1% του Α.Ε.Π., με βάση τις δικές σας καινούργιες εκτιμήσεις. Αυτό ξέρετε τι σημαίνει; Αυτό είναι πάνω από 2 δις € Α.Ε.Π. Τι επιπτώσεις έχει στα έσοδα; Με βάση την αριθμητική του κ. Χουλιαράκη, έχει μια σημαντική επίπτωση στα έσοδα. Αυτό δημιουργεί καλές συνθήκες στην επίτευξη των υπόλοιπων δημοσιονομικών στόχων; Προφανώς όχι. Ποια ήταν η πρόβλεψή σας για τον σχηματισμό του ακαθάριστου παγίου κεφαλαίου; Ήταν υπερδιπλάσια από την επίτευξη του στόχου.

Λοιπόν, έχετε πέσει έξω τις προηγούμενες χρονιές, και το 2016 και το 2017 και άρα πώς τώρα μπορείτε να τεκμηριώσετε ότι αυτά που προβλέπετε και στα οποία στηρίζεται η ανάπτυξη θα υλοποιηθούν; Εμείς το αμφισβητούμε αυτό και ναι μεν το Δημοσιονομικό Συμβούλιο ή το Γραφείο Προϋπολογισμού τα λένε με κομψή διπλωματική γλώσσα ως υπεραισιόδοξες προβλέψεις, αλλά μπορούμε να τεκμηριώσουμε γιατί αυτές οι προβλέψεις, π.χ. του 2,4% ανάπτυξη, δεν θα επιτευχθούν.

Αναφέρθηκα στον ρυθμό αύξησης του σχηματισμού παγίου κεφαλαίου. Ακόμη κι εάν επιτευχθεί ο ρυθμός, είναι πολύ μικρός ποσοτικά για να δώσει μια βιώσιμη ανάπτυξη.

Είχα σημειώσει ότι στο προσχέδιο του προϋπολογισμού εσείς οι ίδιοι είχατε επισημάνει την αρνητική συμβολή του ισοζυγίου εισαγωγών – εξαγωγών, αγαθών και υπηρεσιών, στον ρυθμό ανάπτυξης.

Στην Εισηγητική Έκθεση παρατηρείτε και σωστά ότι το ισοζύγιο των αγαθών παρουσίασε αρνητικό αποτέλεσμα. Είναι αυξημένο μόνο το ισοζύγιο των υπηρεσιών, πολύ χαμηλότερο, όμως, από τις προσδοκίες, δηλαδή εάν δούμε τον αριθμό των αφίξεων των τουριστών ποσοτικά και τον αριθμό των εισπράξεων είμαστε πολύ χαμηλά.

Προβλέπετε και λέτε για τα μεγάλα έργα του ΕΣΠΑ. Κανένα μεγάλο έργο δεν έχει ξεκινήσει. Από αυτά για τα οποία λέτε ότι θα υποβληθούν φάκελοι και τα οποία, βεβαίως, θα τροφοδοτήσουν την ανάπτυξη, δεν έχει ξεκινήσει κανένα. Ότι έργο γίνεται είναι από το προηγούμενο ΕΣΠΑ.

Την Έκθεση του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ ότι η χώρα μας κατετάγη από την 81η θέση στην 87η, δηλαδή έπεσε σε ανταγωνιστικότητα, προφανώς την έχετε δει και, βεβαίως, δεν θέλω ν’ αναφερθώ στις «επιτυχίες» σας για τη μείωση της ανεργίας που στηρίζονται στην αύξηση της μερικής απασχόλησης, η οποία δεν δημιουργεί ούτε την ποιότητα των εργασιακών σχέσεων που θέλουμε, ούτε τροφοδοτεί τα ασφαλιστικά ταμεία και τα δημόσια έσοδα.

Θα έλεγα ότι για να διαπιστώσουμε, πέραν αυτού που σας είπα νωρίτερα για τη μείωση των εσόδων το 2017, τη φορολογική κόπωση, δεν έχουμε παρά να δούμε την αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών των ιδιωτών προς το δημόσιο, η οποία πάει με γεωμετρική πρόοδο και  θα φτάσουν 100 δις € στο τέλος του χρόνου.

Προφανώς, υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης μ’ ένα χαμηλό πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων δεν μπορούν να υπάρξουν και θα είναι μηδενική η εξέλιξη της δημόσιας κατανάλωσης, καθώς η κυβέρνηση έχει επιλέξει και το 2018 να βγάλει υπερπλεόνασμα, αντί να ενισχύσει το πρόγραμμα των δημοσίων επενδύσεων.

Δηλαδή, η λογική είναι φτωχαίνουμε τον κόσμο και στο τέλος του δίνουμε το αντίδωρο, ενώ πρέπει να λειτουργήσουμε αντίστροφα, να δημιουργήσουμε, δηλαδή, τις συνθήκες να αυξηθεί το Α.Ε.Π., να δώσει δουλειές, να δώσει εισοδήματα, να δώσει φορολογικά έσοδα.

Αυτή, λοιπόν, είναι, σε γενικές γραμμές, η κριτική που ασκούμε για το γιατί η κυβέρνηση δεν θα επιτύχει τους στόχους και το 2018.

Επειδή, λοιπόν, συζητάμε για  τον προϋπολογισμό του 2018 να πούμε,  ότι αυτός ο προϋπολογισμός  έχει 1,8 δις  παραπάνω έσοδα.  Από αυτά  είναι 456 εκατομμύρια στο φόρο φυσικών προσώπων,  78 εκατομμύρια στο ΦΠΑ και 439 εκατομμύρια παραπάνω στους φόρους κατανάλωσης.

Είπε νωρίτερα ο  εισηγητής της πλειοψηφίας, ότι δεν έχει νέα μέτρα ο προϋπολογισμός.

Κατά τη συζήτηση  του προσχεδίου κατέθεσα τα μέτρα μαζί με την Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου, που έχει ο προϋπολογισμός του 2018, όπου  έχετε φορολογήσει ό,τι πετάει, ό,τι περπατάει και ό,τι κολυμπάει.  Φόρος στον καφέ, φόρος στον ζύθο, φόρος στο κρασί, φόρος στη διαμονή, μείωση της έκπτωσης  που είχαν οι μισθωτοί  στην εκκαθάριση λόγω της προκαταβολής και  μείωση της έκπτωσης που είχαν όσοι είχαν ιατρικές αποδείξεις.

Που στηρίζεται το αφήγημα, αν διαβάσει κανείς την Εισηγητική Έκθεση του προϋπολογισμού;

Ότι αυτή η αύξηση των εσόδων από την άμεση φορολογία θα είναι στη μείωση του αφορολόγητου Βουλευτών και Δικαστών, όπου σύμφωνα με την Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου, όταν ψηφίσαμε τη σχετική διάταξη είναι μόνο 40 – 41 δις. Τα υπόλοιπα 416 εκ. θα είναι από τους νέους φόρους.

Γιατί δεν λέτε την αλήθεια, για να μην πω, ότι λέτε ψέματα – και αντιδράσουν κάποιοι από εσάς – στο λαό;

Βεβαίως και αυτός ο προϋπολογισμός, του 2018, έχει ταυτόχρονα και μείωση των δαπανών.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η μείωση αυτή των δαπανών αφορά, κατά κύριο λόγο, κοινωνικές δαπάνες και πρώτα – πρώτα τις μεταβιβαστικές πληρωμές, οι οποίες είναι μειωμένες κατά 2 δις.

Πού πάνε οι μεταβιβαστικές πληρωμές;

Πάνε, κατά κύριο λόγο, στον ΕΦΚΑ, στα δημόσια νοσοκομεία, στα Υπουργεία και εκεί που λέτε, ότι υπάρχει η κοινωνική σας ευαισθησία.

Το Υπουργείο Υγείας, λοιπόν, έχει μείον 532 εκατομμύρια, το Υπουργείο Υποδομών μείον 129 εκατομμύρια και το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης μείον 225 εκατομμύρια.

Μιλάμε για παραγωγικά Υπουργεία, δεν είναι μόνο Υπουργεία που έχουν σχέση με την κοινωνική πολιτική.

Αυτές οι περικοπές θα χτυπήσουν τους πλέον ευάλωτους και φτωχούς.

Φέτος θα κόψετε σε 140.000 δικαιούχους το ΕΚΑΣ και από τους 220.000 θα μείνουν 80.000 μόνο στο σύστημα και αυτοί θα πάρουν το 75%.

Προς Θεού, θα κόψετε το επίδομα που είχε νομοθετηθεί για αυτούς τους φτωχούς, που πάνε τα παιδιά τους στα σχολεία;

Κάνατε μια διόρθωση για τις χήρες και τα ορφανά.

Βγάζετε από τη μύγα ξύγκι. Αυτά είναι καινούργια μέτρα μέσα στον προϋπολογισμό.

Άρα, καινούργιοι φόροι και καινούργιες περικοπές συν τα σωρευτικά μέτρα για να βγει το υπερβολικό πρωτογενές του 2018, το οποίο και αυτό – θέλω να το σημειώσω, γιατί θα χρειαστεί μία ανάλυση και μια απάντηση από το Υπουργείο – στηρίζεται, κατά κύριο λόγο, στα πλεονάσματα των φορέων της γενικής κυβέρνησης, καθώς το ισοζύγιο του τακτικού προϋπολογισμού είναι σχεδόν αρνητικό.

Αυτό αποδεικνύει, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το πεπερασμένο της περικοπής δαπανών και απόδοσης των φορολογικών εσόδων.

Κοντεύουμε να ξύσουμε τον πάτο του βαρελιού και εδώ έρχεται τώρα μια άλλη συζήτηση και μια εικονική αντιπαράθεση του ΣΥΡΙΖΑ  με τη Νέα Δημοκρατία.

Ο ΣΥΡΙΖΑ κάνει από τώρα αντιπολίτευση στη Νέα Δημοκρατία και λέει «φέρτε μας στο σχέδιο τι δαπάνες θα κόψετε».

Τι δαπάνες θα κόψουν με πρωτογενή 3,5%;

Μιλάει κανείς εκτός από εμάς για την ανάγκη να μειώσουμε τα πρωτογενή του 3,5% στο 2%;

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αυτή η πολιτική είναι αδιέξοδη, γι’ αυτό θα δραπετεύσετε.

Εμείς επιδιώκουμε να μην συνεχιστούν τα αδιέξοδα, γι’ αυτό έχουμε πάρει αυτές τις μεγάλες πρωτοβουλίες, τις οποίες λοιδορεί ο κ. Τσακαλώτος και στις οποίες ανταποκρίθηκαν 210.000 πολίτες για να αλλάξουμε την ατζέντα και τους πολιτικούς συσχετισμούς.

Γιατί αν δεν αλλάξουμε το 3,5% πλεονάσματα, αν δεν πάρουμε τα μεσοπρόθεσμα μέτρα του χρέους τώρα, θα συνεχίσουμε, δυστυχώς, στον ίδιο αδιέξοδο δρόμο.

Κατά συνέπεια, εμείς έχουμε ένα διαφορετικό πολιτικό πρόγραμμα, ένα διαφορετικό πολιτικό σχέδιο και η συζήτηση του προϋπολογισμού μας δίνει την ευκαιρία να το αναδείξουμε και να το αναπτύξουμε μαζί με όσα άλλα είμαστε υποχρεωμένοι να πούμε, για να είμαστε και μέσα στην ημερήσια διάταξη.

Σας ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.