Μπαίνουμε, λοιπόν, τώρα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κάτω από τη δαμόκλεια σπάθη του επείγοντος στη συζήτηση.

Είμαστε, επίσης, σε αναμονή της συμφωνίας που υπέγραψε ο κ. Τσίπρας και που σκιάζει όλη αυτή τη συζήτηση ενός νομοσχεδίου με δεσμεύσεις, διότι αυτή η συμφωνία αφορά δεσμεύσεις που φαίνεται ότι έχουν και προβλήματα σε ένα μεγάλο εθνικό θέμα. Ελπίζω, μάλιστα, να έρθει στα ελληνικά.

Όμως, θέλω να θυμίσω στο Σώμα ότι εχθές κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου τέθηκε θέμα στις Επιτροπές και αποφάσισαν οι Επιτροπές –μάλιστα, με σύμφωνη γνώμη του κ. Μπαλαούρα, του εισηγητή της Πλειοψηφίας- το συμπληρωματικό μνημόνιο πάνω στο οποίο εδράζεται αυτό το νομοσχέδιο –και όχι μόνο, αλλά και άλλα μνημονιακά νομοσχέδια- να μεταφραστεί, κυρία Πρόεδρε.

Σας παρακαλώ, λοιπόν, να ρωτήσετε για την αλήθεια των λόγων μου το Προεδρείο των Επιτροπών, δηλαδή την κυρία Καφαντάρη που είναι εδώ, τον κ. Μπαλαούρα και τον κ. Μανιό. Επειδή μάλιστα, δεν είδα να υλοποιηθεί η απόφαση των Επιτροπών να έρθει μεταφρασμένο εδώ αυτό το συμπληρωματικό μνημόνιο και επειδή προφανώς δεν έχει καμία ευαισθησία η Κυβέρνηση και ο αρμόδιος Υπουργός κ. Τσακαλώτος, αναφέρομαι πλέον σε εσάς, στην προσωπική σας δημοκρατική ευαισθησία –το καταθέτω στα Πρακτικά- και ζητώ με ευθύνη των Υπηρεσιών της Βουλής να μεταφραστεί. Αν, μάλιστα, η Βουλή δεν έχει μεταφραστές, να το στείλουμε στους μεταφραστές του Υπουργείου Εξωτερικών και να μας κρατήσετε τα έξοδα από τις αποδοχές μας.

(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Γιάννης Κουτσούκος καταθέτει για τα Πρακτικά το προαναφερθέν έγγραφο, το οποίο βρίσκεται στο Αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)

Όμως, αυτήν την κατάσταση της Κυβέρνησης να δεσμεύεται με κείμενα στα αγγλικά που να μην τα αναρτά στο «site» του Υπουργείου Οικονομικών, για να τα μαθαίνουν οι Έλληνες πολίτες και οι Βουλευτές της Πλειοψηφίας που δεν γνωρίζουν την αγγλική γλώσσα –και ξέρω πάρα πολλούς- πρέπει να την ανατρέψουμε! Και θα την ανατρέψουμε!

Κυρίες και κύριοι, σε συνέχεια όσων είπαμε χθες, έρχομαι τώρα να σημειώσω πως, δυστυχώς, η κυβερνητική Πλειοψηφία εξακολουθεί να ζει σε αυταπάτες. Έκανε μια αναφορά ο εισηγητής της Πλειοψηφίας στις αυταπάτες του πρώτου εξαμήνου του 2015, για να έρθει στις δεσμεύσεις που ανέλαβαν με ένα τρίτο και αχρείαστο μνημόνιο και τώρα να λένε ότι μ’ αυτό το νομοσχέδιο βγαίνουμε από τα μνημόνια.

Ουδέν ψευδέστερον τούτου, διότι ακριβώς αυτό το νομοσχέδιο που συζητούμε έχει μακροχρόνιες δεσμεύσεις που δεν αφορούν μόνο τα πρωτογενή πλεονάσματα μέχρι το 2022, αλλά αφορούν και τη δέσμευση της δημόσιας περιουσίας με υποθήκη μέχρι το 2115.

Χθες ο κ. Ρέγκλινγκ και ο κ. Μοσκοβισί είπαν εδώ από την Αθήνα ότι θα συνεχιστεί η αυστηρή επιτήρηση, η ενισχυμένη επιτήρηση, η σφικτή επιτήρηση, διαλέξτε όποιον όρο θέλετε. Πάντως, θα είναι κάτι διαφορετικό από ό,τι συμβαίνει σε όλες τις άλλες χώρες της Ευρώπης και ιδίως σε αυτές που ήταν σε μνημόνια και βγήκαν από τα μνημόνια. Άρα, η Ελλάδα αντιμετωπίζεται ως ειδική περίπτωση. Εξ αυτού του λόγου δεν υπάρχει καθαρή έξοδος. Μάλιστα, θα έχουμε αξιολογήσεις δύο ή τρεις φορές τον χρόνο.

Είναι, όμως, δυνατόν να ισχυρίζεται η Κυβέρνηση ότι πάμε σε καθαρή έξοδο, όταν αυτή η χώρα είναι υποχρεωμένη, με τις δεσμεύσεις που αναλαμβάνει η Κυβέρνηση, να έχει μέχρι το 2022, 57  δισεκατομμύρια πρωτογενή πλεονάσματα που φτάνουν, δηλαδή, μέχρι το 5,1% του ΑΕΠ το 2022, όταν η ανάπτυξη από το 2019 και μετά θα βαίνει μειούμενη από το 2,4% στο 1,8% του ΑΕΠ;

Είναι κανείς βέβαιος, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι αυτοί οι ρυθμοί ανάπτυξης, όπως προβλέπονται, θα υλοποιηθούν, καθώς όλοι και το ΔΝΤ στην έκθεση για τις περιφερειακές οικονομίες, τις ευρωπαϊκές οικονομίες, αλλά και τα μεσοπρόθεσμα που έχουμε εάν τα συγκρίνουμε και οι εισηγητικές εκθέσεις του προϋπολογισμού λένε ότι αυτό που προβλέπει κάθε φορά η Κυβέρνηση πέφτει έξω τουλάχιστον κατά 50%;

Το δε Δημοσιονομικό Συμβούλιο εκτιμά ως υπεραισιόδοξες αυτές τις εκτιμήσεις για την ανάπτυξη και λέει ότι η ιδιωτική κατανάλωση που συντηρεί τον ρυθμό ανάπτυξης κατά 70%, πέφτει προς το 2022 κοντά στο 1,4%.

Άρα, καλλιεργείται μια υπεραισιόδοξη εκτίμηση για την ανάπτυξη. Πάνω εκεί εδράζεται το θεώρημα των υπερπλεονασμάτων, που σημαίνει ότι θα συνεχίσετε εσείς ως Κυβέρνηση να αφαιρείτε πόρους από την πραγματική οικονομία με φόρους, εισφορές και περικοπές.

Ποιες είναι, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, οι περικοπές του μεσοπρόθεσμου; Οι περικοπές του μεσοπρόθεσμού είναι 5,2 δισεκατομμύρια. Αυτές έχουν να κάνουν με τις περικοπές των συντάξεων, έχουν να κάνουν με την αύξηση του αφορολόγητου. Και μας λέει η Κυβέρνηση ότι δεν διαβάζουμε καλά τον πίνακα με τα μέτρα και τα αντίμετρα, διότι τα αντίμετρα της ίδιας περιόδου είναι, περίπου, στα 4 δισεκατομμύρια και φυσικά μέσα εκεί δεν υπάρχει, όπως έχετε όλοι καταλάβει, η ευαισθησία να αντιμετωπίσουμε το ζήτημα του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας στα νησιά, όπου οι μειωμένοι συντελεστές καταργούνται στο τέλος του μήνα που διανύουμε.

Αντίθετα, υπάρχει ευαισθησία για τον φόρο στις διαφημίσεις, αυτόν που πανηγυρίζατε τότε, όταν τον βάλατε, ότι χτυπάτε τότε τα συμφέροντα

Άρα, λοιπόν, έχουμε μια αρνητική επίδραση μέτρων και αντίμετρων.

Έκανε μια φιλότιμη προσπάθεια χθες ο κ. Χουλιαράκης να μας πει ότι δεν διαβάσαμε την εμπροσθοβαρή εφαρμογή των αντίμετρων το 2017. Εάν, όμως, δούμε τους πίνακες των μεσοπρόθεσμων έχουμε υπερβάλλον πλεόνασμα το 2017, 4.420.000.000 ευρώ. Σημειώνω ότι αυτό είναι μετά τον υπολογισμό του κοινωνικού πλεονάσματος που μοίρασε η Κυβέρνηση, περίπου 700 εκατομμύρια.

Άρα, αφαιρούμε πόρους από την οικονομία, από τους φορολογούμενους, από τους συνταξιούχους οι οποίοι θα χάσουν μέχρι τρεις συντάξεις για να δίνουμε κάποια αντίδωρα ενταγμένα σε μια προεκλογική στρατηγική. Αυτή είναι η μία πραγματικότητα των δεσμεύσεων και των επαχθών ρυθμίσεων του νομοσχεδίου που συζητούμε.

Η άλλη δυσμενής όψη αυτού του νομοσχεδίου είναι, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αυτό που ανάπτυξε προηγουμένως στην έκθεση αντισυνταγματικότητας ο κ. Λοβέρδος, η υποθήκη της δημόσιας περιουσίας. Η υποθήκη της δημόσιας περιουσίας έχει να κάνει με το γεγονός ότι αυτή η Κυβέρνηση για πρώτη φορά…

ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ ΤΣΑΚΑΛΩΤΟΣ (Υπουργός Οικονομικών): Δεν είπε για υποθήκη ο κ. Λοβέρδος. Ήταν πολύ προσεκτικός, νομίζω.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ: Εγώ λέω υποθήκη.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ: Εγγύηση είπα.

ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ ΤΣΑΚΑΛΩΤΟΣ (Υπουργός Οικονομικών): Ήταν πολύ προσεκτικός.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ: Δεν πειράζει. Δεχόμαστε να μας διορθώσετε.

Ερχόμαστε, λοιπόν, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, να συμβεί σε αυτήν εδώ τη Βουλή, απ’ αυτήν εδώ την Πλειοψηφία και απ’ αυτήν εδώ την Κυβέρνηση αυτό που δεν έχει συμβεί ιστορικά στη χώρα μας. Το είχαν ζητήσει σε εμάς οι θεσμοί, η τρόικα τότε, να δημιουργήσουμε ένα ταμείο περίπου 50 δισεκατομμύρια, όχι για να βάλουμε υποθήκη αλλά για να μπορούμε να κάνουμε μια διαχείριση της δημόσιας περιουσίας. Είδαμε τον κίνδυνο, το αποτρέψαμε.

Η Κυβέρνηση το απεδέχθη. Ήρθε, έφερε εδώ τον νόμο, το έβαλε σε διάρκεια ενενήντα εννέα ετών, το καταψηφίσαμε, κατά έναν τρόπο ενέπαιξε τη Βουλή, διότι στην αρχή είχε δημιουργήσει την Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών, η οποία υποτίθεται ότι θα αξιοποιούσε το περιουσιολόγιο του Δημοσίου και στη συνέχεια τροποποίησε τον δικό της νόμο και ενέταξε όλο αυτό το μετοχολόγιο κατευθείαν στο Ταμείο.

Το Ταμείο δηλαδή που υπογράφει αυτό που λέω εγώ υποθήκη και ο κύριος Υπουργός λέει ότι αποτελεί εγγύηση, έχει στα χέρια τις μετοχές των δημοσίων επιχειρήσεων, τα νερά, τη ΔΕΗ, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ  που παίρνει κάθε μέρα με καινούργιους νόμους. Αυτά υποθηκεύουμε για το χρέος μας. Αυτό είναι πρωτοφανές ιστορικά.

Ο κ. Δερτιλής που έχει γράψει το βιβλίο για τους επτά πολέμους και τις πέντε χρεοκοπίες, προφανώς θα προσθέσει και την έκτη περίπτωση, την οποία φαντάζομαι ότι θα τη μελετούν οι φοιτητές και οι προπτυχιακοί και οι μεταπτυχιακοί ως μία ιδιαίτερα εξαιρετική περίπτωση και θα έχουν εκατό χρόνια να τη μελετήσουν και να βγάλουν συμπεράσματα. Αυτό είναι το αποτέλεσμα της πράξης αυτής.

Αυτή, λοιπόν, είναι μία δεύτερη πολύ ιταμή αποδοχή από τη μεριά της Κυβέρνησης ενός αιτήματος του ESM. Διότι η αιτιολογική έκθεση λέει ότι μετά από αίτημα έγινε αυτό. Δεν προβλέπετο στην αρχική σύμβαση κι ας προσπαθεί εδώ η Κυβέρνηση να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα.

Και το τρίτο, επίσης δεσμευτικό για τη χώρα μνημονιακού χαρακτήρα μέτρο, είναι αυτό της δέσμευσης των αποθεματικών, το οποίο επίσης κι αυτό πάσχει από αντισυνταγματικότητα. Τα είπαν χθες εδώ οι Πρόεδροι της ΚΕΔΕ, των Περιφερειών, των Νοσοκομείων και άλλων φορέων. Πέραν του γεγονότος ότι κι αυτοί έχουν και αυτοτελή έσοδα που δεν ανήκουν στον προϋπολογισμό.

Γιατί τα δεσμεύουμε τα αποθεματικά, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι; Για να έχουμε τη δυνατότητα στον εκλογικό κύκλο να μην δανειστούμε από τις αγορές, γιατί δεν έχουμε δημιουργήσει τις προϋποθέσεις ασφαλής εξόδου χωρίς να εκτεθούμε. Αυτό είναι όλο το σενάριο. Και κάτω απ’ αυτό κρύβεται το καινούργιο λεξιλόγιο της καθαρής εξόδου.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, έχει κι άλλα μνημονιακά αυτό το νομοσχέδιο. Έχει για παράδειγμα την παράδοση στα funds, χωρίς καμία ειδοποίηση «κόκκινων» επιχειρηματικών δανείων. Έχει ανατροπές στον νόμο του ΠΑΣΟΚ, τον ν.3869/2010 για την προστασία της πρώτης κατοικίας. Έχει μια ρύθμιση για τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας και τη διαιτησία, την οποία κατέκριναν χθες όχι μόνο οι εργαζόμενοι, η ΓΣΕΕ δηλαδή, αλλά και η Ένωση των Εμπορικών Συλλόγων διότι έλεγαν ότι πάμε με τον ισχυρό, όταν η Κυβέρνηση μας έλεγε ότι υλοποιεί και το αίτημα των Συλλογικών Διαπραγματεύσεων. Έχει τις διατάξεις για το φάρμακο που μετατρέπει τα φαρμακεία σε εισπράκτορες.

Έχει πάρα πολλά άλλα μνημονιακά, τα όποια η Κυβέρνηση προσπαθεί να τα περάσει ως θετικά, αλλά είπα και στις Επιτροπές,  ότι ακόμα κι εκεί που πάει να κάνει κάτι θετικό, το κάνει μισό και κουτσουρεμένο, διότι ο εξωδικαστικός ξέρετε ότι δεν έχει αποδώσει, το ΔΝΤ και οι θεσμοί λένε ότι είμαστε πρωταθλητές στα «κόκκινα» δάνεια, δεν υπάρχει ρευστότητα και η Κυβέρνηση δεν μπορεί να λύσει αυτό το θέμα και δεν θα το λύσει με τις διατάξεις που φέρνει.

Όπως, επίσης, με τον ίδιο τρόπο δεν μπορεί να λύσει το ζήτημα των κινήτρων για την ανάπτυξη με τις διατάξεις για την έκπτωση της εισφοράς για τους νέους εργαζόμενους.

Επειδή, λοιπόν, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η κυρία Πρόεδρος είπε ότι θα είναι από εδώ και πέρα αυστηρή, εγώ θα τελειώσω καταθέτοντας στα Πρακτικά τη σελίδα εβδομήντα τέσσερα και τη σελίδα οχτώ του ολιστικού προγράμματος της Κυβέρνησης.

Και θα παρακαλούσα να παραδοθούν στον κ. Πετρόπουλο, τον οποίο ρώτησα χθες πότε θα κόψει τις συντάξεις και μου έλεγε «περικοκλάδες».

Στο μεσοπρόθεσμο κι εδώ είναι αποτυπωμένη με πάρα πολύ μεγάλη σαφήνεια η πρόθεση της Κυβέρνησης να μειώσει κατά 4,4% του ΑΕΠ τη συνταξιοδοτική δαπάνη, όταν η ίδια η ίδια η Κυβέρνηση εκτιμά ότι την περίοδο των μνημονίων 2010 έως 2016 η συνταξιοδοτική δαπάνη επερικόπη κατά 6,5 μονάδες.

Σας τα καταθέτω για να κάνετε τις συγκρίσεις και να μην λέτε ψέματα στον κόσμο ότι δεν θα κόψετε συντάξεις κι ότι οι «άλλοι που σας βασάνιζαν ήταν οι κακοί, ενώ είμαστε εμείς οι καλοί».

(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Γιάννης Κουτσούκος καταθέτει για τα Πρακτικά το προαναφερθέν έγγραφο, το οποίο βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)

Οι «κακοί», λοιπόν, είχαν τη συνταξιοδοτική δαπάνη στο 17% του ΑΕΠ κι εσείς θα την πάτε στο 12%. Αυτό είναι το αποτέλεσμα, διαβάστε το στα επίσημα κείμενα.

Και τελειώνω με μια κουβέντα για τον ΕΝΦΙΑ, επειδή δεν θα ξανανέβω στο Βήμα, απ’ ό,τι φαίνεται.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εγώ έκανα μία πρόχειρη δειγματοληψία σε ορισμένες περιοχές της Ηλείας. Είναι 50 ευρώ η αύξηση των αντικειμενικών αξιών. Τα 50 ευρώ σε ένα ακίνητο 100 τετραγωνικών είναι 5.000 ευρώ. Αν πάμε στον δεύτερο συντελεστή που είναι 2,8%, βγάζει μία διαφορά περίπου 140 ευρώ.

Έχουμε θέσει από χθες το θέμα. Θα μας δώσετε αναλυτικούς πίνακες ή θα κοροϊδεύετε τον κόσμο; Και εν πάση περιπτώσει, ο κ. Τσακαλώτος ήταν εισηγητής για τον ΕΝΦΙΑ ως αντιπολίτευση. Πιστεύω να θυμάται -είναι νεότερος από εμένα, δεν τον έχει εγκαταλείψει η μνήμη του- τι έλεγε τότε για τον ΕΝΦΙΑ. Ούτε τον καταργήσατε και δυστυχώς, όχι απλά τον συνεχίζετε, αλλά συνεχίζετε να φορτώνετε και πρόσθετα βάρη στους απλούς ανθρώπους.

Και τελειώνω με αυτή τη φράση. Όταν εμείς είχαμε βάλει τον πρόσθετο φόρο πάνω από 300 χιλιάδες, ήρθε η «σωτήρια» Κυβέρνηση και κατέβασε τον πρόσθετο φόρο στις 200 χιλιάδες, δηλαδή, να πληρώσουν και οι πιο φτωχοί. Και τώρα, το πάει από τις 200 χιλιάδες στις 250 χιλιάδες. Διορθώνει, δηλαδή, τον κακό εαυτό της.

Αυτά κάνετε και δυστυχώς, όπως είπα, θα συνεχίσουν τα αδιέξοδα, αν δεν αλλάξουν οι πολιτικοί συσχετισμοί, να έρθει μια άλλη κυβέρνηση που να μπορεί να διαπραγματευτεί διαφορετικά όλες αυτές τις επαχθείς δεσμεύσεις για τη χώρα.

Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε, και για τη μικρή ανοχή.