Σημεία Ομιλίας της Εισηγήτριας της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Εύης Χριστοφιλοπούλου κατά τη συζήτηση επί της αρχής του Ν/Σ «Εθνικός Μηχανισμός Συντονισμού Παρακολούθησης & Αξιολόγησης των πολιτικών Κοινωνικής Ένταξης & Κοινωνικής Συνοχής»

Το νομοσχέδιο που συζητείται σήμερα φαίνεται ότι θα τύχει ευρύτερης αποδοχής. Όμως, το περιβάλλον στο οποίο συζητείται είναι ζοφερό, η αξιολόγηση καρκινοβατεί από εμπόδιο σε εμπόδιο, από κρίση σε κρίση. Οι δήθεν διαπραγματευτές της κυβέρνησης της δήθεν «Αριστεράς» που υποθήκευσαν την περιουσία του ελληνικού λαού για 99 χρόνια στο Υπερταμείο δηλώνουν αδυναμία.

Ο κ. Τσίπρας έχασε με αποτέλεσμα δύο στα δύο και κέρδισε ο άξονας Σόιμπλε-Τόμσεν. Όχι μόνο οι ρυθμίσεις για το χρέος είναι πενιχρές και θα ενεργοποιηθούν μετά από 25 χρόνια, αλλά την ίδια ώρα η κυβέρνηση έχει αποδεχθεί τον κόφτη που είναι γνωστό σε ποιων τα κεφάλια θα πέσει, ενώ έχει αποδεχθεί μη επιτεύξιμα πλεονάσματα μέχρι το 2021.

Μπροστά σε αυτά που έρχονται, ο βαρύτατος προϋπολογισμός του 2017 που ψήφισε η συμπολίτευση φαντάζει λιγότερο βαρύς.

Ψήφισαν 2,4 δις βάρη, περικοπές και φόρους στις πλάτες όλων που στη διετία ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ είχαν υποστεί ήδη 7,2 δις μέτρα με τα 1,6 να αφορούν συνταξιούχους και ασφαλισμένους, με την κατάργηση του ΕΚΑΣ των χαμηλοσυνταξιούχων να φτάνει τα 750 εκατ., περικοπές στις επικουρικές συντάξεις, μειώσεις στα μερίσματα του Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων, μειώσεις στις συντάξεις χηρείας κλπ. Δεν σταματά πουθενά!

Σε αυτό το νομοσχέδιο έρχεται η περίφημη τροπολογία της δήθεν «13ης σύνταξης» του κ. Πρωθυπουργού, η οποία βεβαίως δεν είναι σύνταξη αλλά έτσι ήθελε να την ονομάσει. Παίρνετε άριστα στα βαφτίσια και τις ονομασίες! Δεν είναι σύνταξη, είναι ένα επίδομα των 380 ευρώ κατά μέσο όρο που αφορά 1.600.000 συνταξιούχους.

Εμείς δεν θα σας μοιάσουμε και δεν θα το καταψηφίσουμε. Όταν το 2014 δόθηκαν χρήματα και σε συνταξιούχους και σε ανέργους και σε αρκετές κατηγορίες πολιτών εσείς λοιδορούσατε, καγχάζατε και υποστηρίζατε ότι δεν προέρχονταν από πλεόνασμα αλλά από κρυφό έλλειμμα καθώς υπήρχαν 1 δις ληξιπρόθεσμα. Πόσα δις ληξιπρόθεσμα υπάρχουν τώρα;
Με τα δικά σας επιχειρήματα σας ρωτώ:
– Ποια είναι η αύξηση στα ληξιπρόθεσμα μεταξύ 2014-2016; Είναι 60%!
– Πόση είναι η αύξηση των επιστροφών φόρων σε πολίτες μεταξύ 2014-2016; Είναι 100%!

Θα ήθελα να αναφερθώ στην τροπολογία που καταθέσαμε οι βουλευτές της Δημοκρατικής Συμπαράταξης (ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ) και με την οποία ζητούμε να επανέλθει στα 1500 ευρώ το ακατάσχετο των προσωπικών λογαριασμών και να προστατευτούν τα αναπηρικά, τα προνοιακά και τα πάσης φύσεως επιδόματα σε πολίτες ή ομάδες πολιτών που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές, τα επιδόματα του ΕΛΓΑ και τα επιδόματα ΨΕΑ. Δεν πρόκειται για παροχολογία ούτε είναι λαϊκίστικο. Πρέπει να επανέλθει η κατάσταση εκεί που ήταν. Δίνει μια ουσιαστική ανάσα στους πολίτες και μια σημαντική ανάσα στους αναπήρους, στους έχοντες δικαίωμα προνοιακών επιδομάτων. Ζητούμε από την κυβέρνηση να συναινέσει!

Βεβαίως, καλό θα ήταν το επίδομα που δόθηκε από τον Πρωθυπουργό να αφορά και άλλες κατηγορίες όπως οι μονογονεϊκές οικογένειες και οι άνεργοι.

Περνάω στον κατεξοχήν κορμό του νομοσχεδίου που δεν είναι άλλος από τον Εθνικό Μηχανισμό Κοινωνικής Ένταξης. Θα ήμασταν τουλάχιστον υποκριτές εάν δεν ψηφίζαμε αυτές τις διατάξεις, για ένα Μηχανισμό που εμείς επεξεργαστήκαμε όταν ο Βασίλης Κεγκέρογλου ήταν στο Υπουργείο Εργασίας και ο οποίος τις συζήτησε με τους εταίρους μας και ενόψει του ΕΣΠΑ και ενόψει της ευρύτερης τότε διαπραγμάτευσης. Τον Δεκέμβριο 2014 οι διατάξεις αυτές έτυχαν θετικής γνώμης.

Έρχονται τώρα υπό την μορφή νομοσχεδίου και βεβαίως είναι θετική η προσπάθεια να εφαρμοστούν. Ακούσαμε χθες την Υπουργό να λέει ότι στο στάδιο εφαρμογής θα υπάρξει η δυνατότητα να λειτουργήσουν όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα έτσι ώστε πραγματικά να λαμβάνουν επίδομα όσοι το έχουν ανάγκη.

Υπάρχουν διατάξεις που αφορούν οργανωτικά ζητήματα όπως την ενοποίηση του Τμήματος Κοινωνικής Προστασίας που ήταν στο Εργασίας και του τμήματος της Πρόνοιας που ήταν στο Υγείας και οι οποίες κρίνονται θετικές. Ωστόσο θέλω να σας επισημάνω μια διάταξη στα άρθρα 7 και 8 που σας καλώ να την αλλάξετε γιατί αλλιώς είναι ρουσφετολογική! Χρειάζεται στήριξη του Μηχανισμού από επιπλέον προσωπικό μέχρι να στελεχωθεί με μόνιμο προσωπικό. Ωστόσο δεν προκαθορίζεται στο νομοσχέδιο αριθμητικός περιορισμός και κριτήρια για τις ατομικές συμβάσεις. Πως θα αποφασίζει ο Υπουργός με Υπουργική Απόφαση; Επειδή υπάρχουν ουκ ολίγα φαινόμενα οικογενειοκρατίας και νεποτισμού στην κυβέρνησή σας, θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι αυτό δεν πιάνει ακόμα και αν μας διαβεβαιώσετε ότι θα πάρετε τους καλύτερους!

Βάλτε κριτήρια αντίστοιχα με αυτά των προσλήψεων της Μονάδας Οργάνωσης της Διαχείρισης του Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης (ΜΟΔ Α.Ε.). Αυτοπεριοριστείτε και περιορίστε και τον διάδοχό σας! Γιατί έχουμε Δημοκρατία και οι κυβερνήσεις αλλάζουν! Θα καταψηφίσουμε το άρθρο εάν μείνει όπως έχει.

Τέλος, όσον αφορά τις διατάξεις του 3ου Κεφαλαίου που σχετίζονται με τον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ), όπως ακούσαμε και χθες τους εκπροσώπους των εργαζομένων του ΙΚΑ και άλλων Ασφαλιστικών Ταμείων, επικρατεί ένα διοικητικό χάος.

Ο προηγούμενος Υπουργός ο κ. Κατρούγκαλος που έτρεχε στα κανάλια κατά την προσφιλή του συνήθεια, έλεγε ότι διατάξεις αυτές θα εφαρμοστούν και ο κ. Πετρόπουλος και πολλοί συνάδελφοι από την συμπολίτευση έλεγαν «πρώτη φορά ενιαίοι κανόνες».

Αλήθεια, ξεχάσατε ότι ο νόμος Λοβέρδου-Κουτρουμάνη είχε θεσπίσει ενιαίους κανόνες; Βεβαίως σκεφτήκατε ότι αφού είναι νόμος των προηγούμενων, των μνημονιακών, εσείς του 3ου και 4ου μνημονίου πως θα τον εφαρμόζατε; Είπατε να φέρετε έναν μνημονιακότερο νόμο! Και εκείνος ενιαίους κανόνες ρύθμιζε και κανόνες εθνικής και αναλογικής σύνταξης περιελάμβανε. Την ίδια λογική ως προς αυτό είχε, όχι όμως ως προς όλα τα άλλα με ένα μονολιθικό ταμείο.

Εμείς είχαμε αντισταθεί και με απλή λογική λέγαμε: Ένα Ταμείο για μισθωτούς, ένα για ελεύθερους επαγγελματίες και ένα για αγρότες. Επτά ολόκληρους μήνες μετά δεν έχουν εκδοθεί εγκύκλιοι, ούτε καν για τις συντάξεις χηρείας και είναι όλα στον αέρα. Δεν είναι αποτέλεσμα ανικανότητας των υπαλλήλων, καθώς είναι τέτοιες οι ασάφειες που δεν μπορεί να βγει εγκύκλιος, τόσο απλά! Πέφτει, όμως, το τσεκούρι και δεν σας νοιάζει!
Επίσης, η αγορά βρίσκεται σε σύγχυση. Από 1.1.2017 θα επιβληθούν βαριές εισφορές που συνδέονται με το εισόδημα σε όλους, ελεύθερους επαγγελματίες, επιστήμονες, αγρότες, εμπόρους, το ύψος των οποίων ακόμη και σήμερα δεν το γνωρίζουμε. Το 3ο κεφάλαιο του νομοσχεδίου συγχωνεύει και “τσουβαλιάζει” τους υπάρχοντες μηχανισμούς των Ασφαλιστικών Ταμείων σε ένα μονολιθικό πράγμα, ο Οργανισμός του οποίου νομοθετείται χωρίς καμία επεξεργασία.

Αλήθεια έχετε σκεφτεί πως θα εξυπηρετούνται οι συνταξιούχοι από 1.1.2017 που θα ισχύει ο νέος Οργανισμός; Τι θα κάνετε με τους αγρότες και τον τρόπο εξυπηρέτησής τους; Σας λέγαμε από τότε που ψηφιζόταν ο νόμος Κατρούγκαλου ότι αυτός ο νόμος δεν μπορεί να εφαρμοστεί ως προς αυτό το σκέλος. Τις περικοπές, όμως, τις κάνατε και πολλές φορές με λάθη. Στέλνατε επιστολές στους συνταξιούχους λέγοντας ότι όλα αυτά τα έκαναν οι άλλοι, όταν είναι γνωστό ότι το Ασφαλιστικό επί της διετίας και μόνο επιβαρύνθηκε 2,3 δις ευρώ.

Τέλος, ζητώ να υπάρξει διευκρίνιση για την προσαύξηση της σύνταξης όσων έχουν καταβάλει επιπλέον ασφαλιστικές εισφορές και για εκείνους που είτε δεν κάνουν χρήση των βαρέων και ανθυγιεινών, είτε κάνουν χρήση όμως έχουν νεφρική ανεπάρκεια ή είναι γονείς τέκνων που είναι ανίκανα προς εργασία. Αυτό οφείλει να ξεκαθαριστεί και περιμένουμε επ’ αυτού τις θέσεις της κυβέρνησης.
Ολοκληρώνοντας, θεωρώντας ότι οι διατάξεις του κορμού του νομοσχεδίου που είναι διατάξεις κοινωνικής ένταξης και αποτελούν συνέχιση της δικής μας αναγκαίας πολιτικής του κοινωνικού εισοδήματος για όλους τους συμπολίτες μας αλλά και άρθρων που φέρει, όπως τα Κέντρα Κοινότητας που είχαμε ψηφίσει και θέλοντας να στηρίξουμε την αντίληψη της μιας υπηρεσίας προς του φτωχούς, υπερψηφίζουμε επί της αρχής το νομοσχέδιο.