Σημεία Ομιλίας της Ειδ. Αγορήτριας της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Εύης Χριστοφιλοπούλου επί του νομοσχεδίου για την Τοπική Αυτοδιοίκηση Πρόγραμμα “ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ Ι” στις Επιτροπές της Βουλής

 

 

Ακούγοντας τον εισηγητή της αξιωματικής αντιπολίτευσης αναρωτήθηκα ποιες αρμοδιότητες μετέφερε η ΝΔ στην Αυτοδιοίκηση όταν ήταν κυβέρνηση στη διάρκεια της μεταπολίτευσης. Επίσης, ποια μεταρρύθμιση από αυτές που έγιναν στήριξε ή ψήφισε η ΝΔ; Το β’ βαθμό, τον «Καποδίστρια», τον «Καλλικράτη», τη μεταφορά αρμοδιοτήτων των νόμων της δεκαετίας του’80, το νόμο για τους ΚΑΠ;

Στην αρχή της μεταπολίτευσης η Αυτοδιοίκηση είχε ρόλο ουραγού του Κράτους, με ελάχιστες αρμοδιότητες όπως τα ληξιαρχεία, οι παιδικές χαρές, η διαχείριση των απορριμμάτων.

Είμαστε περήφανοι για την ιστορική μας παρακαταθήκη μεταρρυθμίσεων στο θεσμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης που το ΠΑΣΟΚ έφερε και ψήφισε μόνο του!

Οι σημερινοί ισχυροί Δήμοι και οι Περιφέρειες άντεξαν στην κρίση και αξίζουν το σεβασμό και τη στήριξή μας. Παρά τα μεγάλα προβλήματα και την περικοπή των πόρων τους και από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ, οι ΟΤΑ βοήθησαν σημαντικά τους συνανθρώπους μας που είχαν μεγαλύτερη ανάγκη.

Σήμερα, ως νομοθετική πρωτοβουλία συνέχειας αυτών των προηγούμενων τολμηρών μεταρρυθμίσεων, θα περίμενε κανείς μια τομή μεταφοράς αρμοδιοτήτων en block συνοδευόμενων από τους αντίστοιχους πόρους και εργαλεία που μπορούν να λύσουν τα χέρια των ΟΤΑ. Χρειάζεται ένα νέο μεγάλο κύμα αποκέντρωσης! Αντ’ αυτού, ακούμε υποσχέσεις ότι η μεταφορά αρμοδιοτήτων χρειάζεται Συνταγματική Αναθεώρηση!

Προφάσεις και προσχήματα!

Υπάρχουν όμως αρμοδιότητες που μπορούν να μεταφερθούν εδώ και τώρα, χωρίς να απαιτείται Συνταγματική Αναθεώρηση. Γιατί δεν τις δίνετε;

Για όσες βέβαια απαιτείται Συνταγματική Αναθεώρηση αναρωτιέμαι γιατί ο κ. Τσίπρας που πριν τρία χρόνια την είχε κάνει σημαία και τη χρησιμοποιούσε ως επικοινωνιακό τέχνασμα, τώρα την αποφεύγει.

Εμείς στο Κίνημα Αλλαγής είμαστε θετικοί στην Αναθεώρηση του άρθρου 102 του Συντάγματος, γιατί το γενικό τεκμήριο τοπικών υποθέσεων έχει αποδεδειγμένα οδηγήσει σε συγκεντρωτισμό, σύγχυση και επικαλύψεις αρμοδιοτήτων. Είμαστε επίσης θετικοί, στο πλαίσιο της Συνταγματικής Αναθεώρησης, να εξεταστεί η δυνατότητα ενίσχυσης της κανονιστικής αυτονομίας των ΟΤΑ.

Το παρόν νομοσχέδιο βάζει το κάρο πριν από το άλογο. Αντί να αποφασίσουμε πρώτα ποιο ρόλο πρέπει να έχουν οι Δήμοι και ότι πρέπει να αναλάβουν το Κοινωνικό Κράτος ή την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας ή ποιο αναπτυξιακό ρόλο πρέπει να έχουν οι Περιφέρειες, εσείς φέρνετε αλλαγές στο εκλογικό σύστημα! Πρώτα σχεδιάζεις το ρόλο της Αυτοδιοίκησης και μετά το συνδέεις με την εκλογική διαδικασία.

Το νομοσχέδιο έχει νομοτεχνικά προβλήματα. Αντί να κάνετε τις αλλαγές που θέλετε στον ήδη υπάρχοντα νόμο του Καλλικράτη και να κωδικοποιήσετε το σύνολο, εσείς φέρνετε ένα νέο που σε πολύ μεγάλο βαθμό είναι copy paste διατάξεων του Καλλικράτη.

Η μεταβολή του εκλογικού συστήματος που εισάγετε, οδηγεί σε παράλυση και ακυβερνησία. Γιατί αλλάζετε το χρόνο των εκλογών και γιατί επαναφέρετε την τετραετή θητεία; Σας συνιστώ να σκεφτείτε ότι η πενταετής θητεία είναι ευνοϊκότερη για το θεσμό. Προφανώς θέλετε να συνδυάσετε τις αυτοδιοικητικές εκλογές με άλλες εκλογές όμως ως Κίνημα Αλλαγής αρνούμεθα να συμμετάσχουμε σε τέτοιου είδους παιχνίδια.

Η προσπάθεια διάλυσης του «Καλλικράτη» είναι προφανής. Αντί να ενδυναμώσετε τα τοπικά συμβούλια επανιδρύετε τις Κοινότητες! Πρόκειται για παλινόρθωση των Κοινοτήτων, γεγονός που αποτελεί αντιμεταρρύθμιση! Και δεν φτάνει μόνο αυτό. Θεσπίζετε διπλό εκλογικό σύστημα άλλο για τις Κοινότητες κάτω των 500 κατοίκων με ενιαίο ψηφοδέλτιο και άλλο για τις άνω των 500 κατοίκων με διαπαραταξιακά ψηφοδέλτια με αποτέλεσμα τα Τοπικά Συμβούλια να είναι εναντίον των Δημάρχων. Διαλύετε το θεσμό! Στην ίδια Δημοτική Ενότητα θα εμφανίζονται «μπαϊράκια», «φέουδα» και «βαρονίες» που πολλές φορές θα υπηρετούν τοπικιστικά συμφέροντα ή μειοψηφίες με την κακή έννοια των όρων.

Καλώ τον κ. Υπουργό, αν όντως θέλει ένα αναλογικότερο σύστημα που όμως θα επιτρέπει στοιχειωδώς τη δημοκρατικότητα και την κυβερνησιμότητα στους Δήμους, να λάβει υπόψη του ότι οι Δήμοι δεν διαθέτουν τη δυνατότητα που έχει η Βουλή σε περίπτωση απώλειας της δεδηλωμένης και κυβερνητικής πλειοψηφίας. Τώρα για παράδειγμα, που ανάλογα πως θα ξυπνήσει ο κ. Καμμένος είτε υπάρχει είτε δεν υπάρχει κυβερνητική πλειοψηφία, η Βουλή έχει τη δυνατότητα να το μετρήσει και να διαλυθεί ή όχι. Στην Αυτοδιοίκηση αυτό δεν μπορεί να συμβεί!

Για να μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας, με τις αλλαγές στον ορισμό των Αντιδημάρχων και τη δυνατότητα να προέρχονται από άλλη παράταξη, παρά την προσθήκη που κάνατε για υποστήριξη και από τη δική τους παράταξη επιτρέπετε ένα ατελείωτο αλισβερίσι και μια συναλλαγή «τι θα δώσεις τι θα δώσω», «τι θα ψηφίσεις τι θα πάρεις». Είναι αυτό αναλογικότερο και δημοκρατικότερο;

Τι θα συμβεί τη 2η Κυριακή των εκλογών αν δεν υπάρχει το 50%+1; Θα εκλεγεί ένας λαοπρόβλητος δήμαρχος από την κοινωνία ο οποίος θα έχει πήλινα πόδια καθώς θα   είναι δέσμιος μειοψηφούντων συνδυασμών. Τι γίνεται  εάν στο Δημοτικό Συμβούλιο έχουν παρεισφρήσει επικίνδυνες μειοψηφίες.

Ξέρουμε όλοι καλά τι είχε γίνει στον Αγ. Παντελεήμονα με το αβγό του φιδιού που ξεκίνησε από την Τοπική Αυτοδιοίκηση και κατέληξε στη Βουλή. Αυτό συνέβη με τον ισχύοντα νόμο. Σκεφτείτε τι θα συμβεί με τη διάταξη που προτείνετε η οποία καθιστά πανίσχυρες τις μειοψηφίες ανά τη χώρα. Κρούω τον κώδωνα του κινδύνου.

Πρόκειται για επικίνδυνο σύστημα που αντιστρατεύεται την ουσία και το ρόλο της ΑυτοδιοίκησηςΠάρτε το πίσω!

Οφείλουμε να μην εχθρευόμαστε την Αυτοδιοίκηση και να την ακούμε! Είναι τυχαίο ότι το παρόν νομοσχέδιο καταδικάζεται από το σύνολο σχεδόν της Αυτοδιοίκησης, ακόμη και από αιρετούς που είναι φιλικοί προς την κυβέρνηση; Είναι προφανές ότι οι  αλλαγές θα πρέπει να γίνουν με την Αυτοδιοίκηση παρά τις όποιες διαφωνίες και συγκρούσεις μπορεί να υπάρξουν. Σημασία έχει να υπάρχει μια μίνιμουμ συναίνεση.

Υπάρχει μια ιστορική παράδοση. Πριν από τη χούντα, τις δεκαετίες ’50 και ’60, σε καθεστώς μεγάλης κρατικής καταστολής όπου οι Δήμοι είχαν ελάχιστες αρμοδιότητες, λειτούργησαν ως πλατφόρμες Δημοκρατίας, διεκδικήσεων δικαιωμάτων και δημοκρατικών αγώνων. Η αλλαγή στη μεταπολίτευση, μετά τη σκοτεινή περίοδο της χούντας όπου οι Δήμαρχοι διορίστηκαν, μπήκαμε σε μια περίοδο όπου η Αυτοδιοίκηση απέκτησε ουσία, αρμοδιότητες, πόρους, δομή, ισχύ αλλά όχι αρκετή! Σήμερα, το τοπικό δημοψήφισμα που προβλεπόταν στον «Καλλικράτη» και κακώς δεν ενεργοποιήθηκε, επεκτείνεται σε θέματα μη τοπικά ή μη αυτοδιοικητικών αρμοδιοτήτων. Για ποιο λόγο; Στην εποχή μάλιστα που ζούμε, με έξαρση του λαϊκισμού και της καπηλείας αληθινών πατριωτικών συνθημάτων, ελλοχεύει κίνδυνος!

Η κυβέρνηση επέλεξε να κινηθεί αντίθετα απ’ ότι έπρεπε. Θα έπρεπε ο «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ Ι» να πρότεινε τη μεταφορά αρμοδιοτήτων και πόρων στην Αυτοδιοίκηση και στη συνέχεια, σε άλλο νομοσχέδιο την αλλαγή του εκλογικού συστήματος. Είναι ευχάριστο που ξαφνικά η ΝΔ ανακάλυψε το θεσμό της Αυτοδιοίκησης ελπίζω όχι μόνο στα λόγια.

Θέλω να πιστεύω ότι όλοι θα μπορούσαμε να συνεννοηθούμε προς όφελος του θεσμού και να του αφήσουμε τα χέρια περισσότερο λυμένα ώστε να επωφεληθούν οι πολίτες. Να φύγουμε από το Δήμαρχο διαδρομιστή και να σταματήσει το αλισβερίσι. Υπάρχουν πολλά εργαλεία τα οποία εμείς στο Κίνημα Αλλαγής είμαστε έτοιμοι να συζητήσουμε αρκεί η κυβέρνηση να το ήθελε όχι μόνο στα λόγια αλλά και στην πράξη.

Καταψηφίζουμε επί της αρχής το σχέδιο νόμου!