• Αυτή η διαδικασία, η οποία ακολουθείται σήμερα από το πρωί, είναι απαράδεκτη. κ. Βούτση, δεν είναι η Ολομέλεια της Βουλής η Κεντρική Επιτροπή του ΣΥΡΙΖΑ. Δεν είναι δυνατόν να έρχονται Υπουργοί και να παρουσιάζουν τροπολογίες πριν καν ξεκινήσει η συζήτηση του νομοσχεδίου, δεν είναι δυνατόν στη συνέχεια να γίνεται η συζήτηση και να δίνεται ο λόγος, μετά από τρεις – τέσσερις Υπουργούς, τον Πρωθυπουργό και τον αρμόδιο Υπουργό Οικονομικών, μόνο στον κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο της ΝΔ και έπειτα να σταματάει η διαδικασία. Ούτε παιχνίδι για έναν στείρο, νέο δικομματισμό είναι η Βουλή.
  • Πρόκειται για μια απαράδεκτη διαδικασία, για την οποία έχει προσωπικές ευθύνες ο Πρόεδρος της Βουλής. Το έχουμε επισημάνει ξανά ως Δημοκρατική Συμπαράταξη όταν δεν δινόταν ο λόγος στους αρχηγούς των άλλων κομμάτων πέρα από τη ΝΔ. Δυστυχώς αυτή η κατάσταση συνεχίζεται, διευρυμένη, κι επιτέλους θα πρέπει να λυθεί το πρόβλημα, να συζητηθεί σοβαρά. Δεν είναι δυνατόν να υποβαθμίζεται έτσι η λειτουργία της Βουλής.
  • Ως προς τις τοποθετήσεις του αρμόδιου Υπουργού Οικονομικών αλλά και του Πρωθυπουργού: Συνεχίζετε μια λογική, με την οποία προσπαθείτε ουσιαστικά να πείτε ότι δίνετε στους πολίτες, ενώ παίρνετε από αυτούς 10 και δίνετε πίσω 1. Έχετε ως μοναδικό στόχο δημοσιονομικής πολιτικής την ύπαρξη υπερβολικών πρωτογενών πλεονασμάτων και πασχίζετε όχι μόνο πλέον να πετύχετε τους στόχους αυτούς αλλά να πετύχετε την υπεραπόδοση των στόχων. Πρόκειται για πολύ μεγάλα ποσοστά, τα οποία σε καμία οικονομία δεν μπορούν να επιτευχθούν, παρά μόνο με «στράγγισμα» της πραγματικής οικονομίας, με μια φορολογική πολιτική η οποία «στραγγίζει» τους πάντες. Κι αφού το κάνετε αυτό, δίνετε πίσω 1 από τα 10. Εμείς παρόλα αυτά σας λέμε ότι και το 1 που δίνετε, θα το ψηφίσουμε. Αυτό κάναμε και πέρσι και πρόπερσι, αυτό θα κάνουμε και φέτος. Δεν ακολουθούμε μια στείρα αντιπολίτευση. Αλλά αν αυτό το θεωρείτε ότι είναι αποτελεσματική οικονομική πολιτική, είστε βαθιά νυχτωμένοι.
  • Φαίνεται ότι διαβάσατε την Πρόταση Νόμου που κατέθεσε η Δημοκρατική Συμπαράταξη στη Βουλή, μια ολοκληρωμένη Πρόταση Νόμου που δεν έχει έρθει να συζητηθεί. Διότι φέρνετε ορισμένα θέματα, τα οποία εμπεριέχονται σε αυτήν. Αλλά δεν την διαβάσατε καλά. Εμείς, για παράδειγμα, προτείνουμε τη σταδιακή μείωση του συντελεστή φορολογίας επιχειρήσεων από το 29% στο 20%, για να είναι αποτελεσματική, αρχής γενομένης από το φορολογικό έτος 2019, κατά το οποίο όμως μειώνεται κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες (26 %). Και όσον αφορά τον ΕΝΦΙΑ, προτείνουμε τη μείωσή του κατά 30%, με τον τρόπο όμως που η μείωση αυτή να μπορεί να γίνει αποτελεσματική και να την καταλάβουν όλοι οι πολίτες, διότι με τον τρόπο που το κάνετε εσείς ουσιαστικά ελάχιστοι πολίτες σε ελάχιστες περιοχές θα την καταλάβουν.
  • Λέτε ότι ακολουθείτε μία πολιτική, η οποία είναι υπέρ των αδύναμων κοινωνικών στρωμάτων. Για να δούμε είναι έτσι; Πώς παίρνετε τα 10 για να δώσετε πίσω 1; Είναι χαρακτηριστική η Ειδική Έκθεση και των δύο τροπολογιών. Στην μεν πρώτη αναφέρεται ότι οι απώλειες που θα προκύψουν για τον Προϋπολογισμό θα αναπληρώνονται από άλλες πηγές εσόδων του Προϋπολογισμού και στη δε δεύτερη ότι όλα τα προβλεπόμενα γίνονται υπό την προϋπόθεση της μη απόκλισης από τους δημοσιονομικούς στόχους. Δηλαδή από τον στόχο για πρωτογενή πλεονάσματα της τάξεως του 3,5%, που θα δούμε πώς το επιτυγχάνετε για να μπορείτε να δίνετε πίσω αυτό το 1 από τα 10 που παίρνετε.
  • Και βέβαια στην τροπολογία σας για το κοινωνικό μέρισμα αναφέρετε ότι η διανομή του θα γίνει στη βάση αυστηρών και καλά στοχευμένων εισοδηματικών κριτηρίων. Αυτό φαντάζομαι είναι μια αυτοκριτική για το πώς το δώσατε εσείς, η κυβέρνησή σας, πριν 2 χρόνια. Θυμάστε ότι το είχανε πάρει διάφορες κατηγορίες που δεν θα έπρεπε. Αλλά άκουσα και τον Πρωθυπουργό να λέει ότι, για τα κριτήρια εισοδήματος, τις κατηγορίες των δικαιούχων, τον τρόπο υπολογισμού, το ακριβές ποσό ανά κατηγορία κ.ο.κ., επειδή δεν μας δίνονται οι πληροφορίες, ότι όλα αυτά θα εξειδικευθούν με Υπουργική Απόφαση τη Δευτέρα, ότι είναι έτοιμη η κυβέρνηση. Αφού λοιπόν οι περισσότερες δυνάμεις του δημοκρατικού τόξου ψηφίζουμε την τροπολογία αυτή και είμαστε θετικοί, γιατί δεν μας λέτε και τι σκοπεύετε την Δευτέρα, κ. Υπουργέ και κ. Πρωθυπουργέ, να καταθέσετε; Γιατί κρατάτε μυστικό τις κατηγορίες των δικαιούχων; Είναι παρεμπίπτον ζήτημα; Είναι πολύ σοβαρό ζήτημα το πώς θα κατανεμηθούν αυτά τα 710 εκατ. ευρώ.
  • Όσον αφορά τον Προϋπολογισμό: Να δούμε πόσο ταξικός είναι ο Προϋπολογισμός. Πώς παίρνετε τα 10. κ. Τσακαλώτε, βγάλατε από την Εισηγητική Έκθεση του Προϋπολογισμού για πρώτη φορά την αναλογία έμμεσων – άμεσων φόρων. Δεν μπορείτε να κοροϊδέψετε τους πολίτες με αυτόν τον τρόπο. Η αναλογία για το 2019 είναι η χειρότερη όλων των τελευταίων ετών. Το 60% πλέον είναι έμμεσοι φόροι. Δηλαδή για κάθε 1 ευρώ που θα πληρώσουν από την τσέπη τους για φόρο άμεσου εισοδήματος οι πολίτες, άλλο 1,5 ευρώ θα τους το παίρνετε μέσω έμμεσων φόρων. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη αναλογία υπέρ των έμμεσων φόρων. Η αριστερά πάντοτε έλεγε ότι θα πρέπει να μειωθεί η αναλογία έμμεσων προς άμεσους φόρους. Εδώ γίνεται ακριβώς το αντίθετο.
  • Το ληξιπρόθεσμο χρέος προς το δημόσιο αυξήθηκε από τα 73 δις ευρώ, το 2014, στα 102 δις ευρώ, τον Αύγουστο του 2018. Το ληξιπρόθεσμο χρέος προς τα ασφαλιστικά ταμεία τριπλασιάστηκε, από το 2014 ως το 2018.
  • Ως προς τον κοινωνικό προϋπολογισμό, η συνταξιοδοτική δαπάνη προϋπολογίζεται 275 εκατ. ευρώ λιγότερη, ενώ τα επιδόματα ανεργίας προβλέπεται να μειωθούν κι αυτά. Η χρηματοδότηση των νοσοκομείων μικρότερη κατά 79 εκατ. ευρώ.
  • Αναπτυξιακός προϋπολογισμός; Όχι! Και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων υπολείπεται κατά 550 εκατ. ευρώ από την πρόβλεψη του Μεσοπρόθεσμου.
  • Και στις επενδύσεις, και στους φόρους, από όλα αυτά παίρνετε για να έρθετε σήμερα για να πείτε ότι δίνετε πίσω 1 στα 10.
  • Αυτό δεν είναι αποτελεσματική οικονομική πολιτική, αυτό είναι αδιέξοδη οικονομική πολιτική. Με 1 δις ευρώ περισσότερους φόρους, ψαλίδι 800 εκατ. ευρώ συνολικά στις κοινωνικές παροχές και 500 εκατ. ευρώ στη μείωση των δημοσίων επενδύσεων.
  • Σήμερα έρχεται στο φως της δημοσιότητας η έκθεση του Διεθνούς Γραφείου Εργασίας, ILO. Ο κ. Πρωθυπουργός έχει αναφερθεί πάρα πολλές φορές το τελευταίο χρονικό διάστημα στο πως περιμένει τις εκθέσεις του ILO, στο ότι είναι ο σύμμαχος της χώρας μας σε σχέση με τις εργασιακές σχέσεις, αντίθετα από το ΔΝΤ, έχει μια πολιτική που είναι πιο κοντά στους εργαζόμενους. Τι λέει το ILO σήμερα; Ότι η μεγαλύτερη μείωση στην Ευρώπη, από το 2016 στο 2017, επικεντρώνεται στην Ελλάδα. Η μείωση ανέρχεται σε 3,5% σε σύγκριση με το 2016, στους μισθούς. Η οποία είναι η μεγαλύτερη από το 2013 για τη χώρα μας και η μεγαλύτερη για το 2016 και 2017 στην ΕΕ. Για ποιο λόγο; Γιατί κυριαρχούν, όπως λέει ο ILO, οι ελαστικές μορφές εργασίας.
  • Μειώνετε από το προσχέδιο του Προϋπολογισμού την επιδότηση για τις ασφαλιστικές εισφορές για τους νέους εργαζόμενους από 103 εκατ. ευρώ σε 51 εκατ. ευρώ. Αυτή είναι μια ταξική πολιτική, πράγματι, η οποία είναι απέναντι στους εργαζόμενους, όσο και να θέλουμε να την βαπτίσουμε αλλιώς, δεν αλλάζει η ουσία του ζητήματος.
  • Και επειδή αναφερθήκατε στις επενδύσεις και στο φορολογικό σύστημα, χρειάζεται σταθερό φορολογικό σύστημα, δεν είναι δυνατόν να μειώνεται μία ποσοστιαία μονάδα και να νομίζουμε ότι θα έρθουν οι επενδύσεις στη χώρα μας. Οι δημόσιες επενδύσεις μειώνονται, οι ξένες επενδύσεις δεν έρχονται, διότι μεταξύ των άλλων, δεν υπάρχει σταθερό φορολογικό σύστημα.
  • Το κυριότερο όμως πρόβλημα είναι ότι ακολουθείτε μία πολιτική με τακτικισμούς σε κρίσιμα ζητήματα, με μία προεκλογική στόχευση, φανερή, και με ένα σόου.
  • Ακούω τον Πρωθυπουργό να λέει ότι θα έρχεται κάθε βδομάδα στη Βουλή για να παρουσιάζει τις «επιτυχίες» του μία-μία. Νομίζετε ότι με αυτό τον τρόπο μπορεί να γίνει συζήτηση; Με αυτό τον τρόπο μπορούμε να συζητήσουμε ουσιαστικά ποιες κατηγορίες πρέπει να ελαφρυνθούν; Που πρέπει να πάνε τα χρήματα, αν υπάρχει μία εξοικονόμηση; Μπορεί να γίνει συζήτηση στις επιτροπές, να ακούσουμε τους φορείς και την κοινωνία; Μπορεί να γίνει συζήτηση με αυτό τον τρόπο, όπου θα έρχεται αιφνιδιαστικά ο Πρωθυπουργός, θα ανακοινώνει κάτι μόνο και μόνο για να κάνει σόου, μήπως και πείσει ορισμένους πολίτες ότι έχει αλλάξει η πολιτική βαθιάς λιτότητας; Δυστυχώς, για εσάς, οι πολίτες πλέον καταλαβαίνουν.
  • Χρειάζεται γενναία αλλαγή πολιτικής, στα εργασιακά, όπου θα μπορέσουμε να δημιουργήσουμε πραγματικά βιώσιμες θέσεις εργασίας. Δεν είναι δυνατόν να χαίρεστε για τις  δουλειές των 200 και 300 ευρώ για να δείχνετε ότι μειώνετε τους δείκτες της ανεργίας.
  • Άκουσα τον Πρωθυπουργό να αναφέρεται και στις 100 πρώτες ημέρες. Προς στιγμήν μπερδεύτηκα όταν τον άκουσα, νόμιζα ότι αναφερόταν στις 100 πρώτες ημέρες του 2015, που μας έβαλαν σε ένα 3ο μνημόνιο, δυσβάσταχτο και επώδυνο. Μετά κατάλαβα ότι μιλούσε για τις πρώτες 100 μέρες μετά τον Αύγουστο του 2018, όταν μετά από τρία χρόνια προσπάθησε να βγάλει τη χώρα από το μνημόνιο που την έβαλε ο ίδιος τον Αύγουστο του 2015. Αναφέρθηκε σε αυτές τις 100 πρώτες μέρες, σε αυτές που μιλάμε σήμερα, με αυτούς τους φόρους, με αυτά τα οικονομικά αποτελέσματα, για να δώσει το στίγμα μιας καλύτερης οικονομικής κατάστασης, γιατί όπως είπε δίνει ορισμένα χρήματα πίσω από όλα όσα παίρνει κατά τη διάρκεια του ίδιου έτους. Δεν είναι σοβαρή πολιτική αυτή.
  • Η επόμενη κυβέρνηση θα πρέπει να έχει ένα αρχικά στόχο στην διαπραγμάτευση, την μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων από το 3,5 στο 2% των στόχων για επόμενα χρόνια. Ό,τι άλλο συζητάμε σήμερα δεν θα μπορέσει να επιτευχθεί αν έχουμε μία τέτοια φορολογική πολιτική για να βρίσκει χρήματα, για να εξυπηρετεί μόνο ένα τόσο υψηλό πρωτογενές πλεόνασμα. Στη συνέχεια, μαζί με ένα σχέδιο ανασυγκρότησης της χώρας και της οικονομίας, να μπορέσουν να έρθουν επενδύσεις, με φορολογική μεταρρύθμιση και σταθερό φορολογικό σύστημα, με κοινωνική δικαιοσύνη, έτσι ώστε να μπορέσουμε πραγματικά να ξεπεράσουμε και να υπερβούμε την κρίση. Γιατί, σήμερα με την πολιτική που ασκείται, δεν υπερβαίνουμε την κρίση, μπαίνουμε πιο βαθιά σε αυτήν και απλώς, ενώ ακολουθείται αυτή η πολιτική δογματικής λιτότητας, θα τρέχουμε να μοιράσουμε στη συνέχεια ορισμένα επιδόματα ή ορισμένες ελαφρύνσεις, από όλα αυτά που παίρνουμε κατά τη διάρκεια του έτους.
  • Μια προοδευτική πολιτική δεν μπορεί παρά να εστιάζει στους τομείς υγείας, παιδείας, να δώσει χρήματα, ώστε να υπάρξει ανασυγκρότηση στους κοινωνικούς τομείς πολιτικής και να δημιουργήσει ένα πλαίσιο για την επιχειρηματικότητα και την ιδιωτική οικονομία, που θα μπορέσει την επόμενη μέρα να μας βγάλει από την κρίση.